Školní hodnocení z pohledu studentů učitelství 1.stupně ZŠ
School Assessment from Primary Education Trainees Point of View
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118853Identifiers
Study Information System: 211899
Collections
- Kvalifikační práce [23716]
Author
Advisor
Referee
Valášková Vincejová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
16. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
školní hodnocení|příprava učitelů|primární vzdělávání|učitelská profeseKeywords (English)
school assessment|teacher training|primary education|teaching professionv českém jazyce Hodnocení učiteli umožňuje nejen posuzovat úspěšnost vyučování, ale i plánovat další cíle vyučování a prostředky jejich naplnění, tedy především obsah vyučování, volbu metod a organizačních forem. Diplomová práce si klade za cíl zjistit, jaké typy a formy školního hodnocení studenti učitelství pro 1. stupeň preferují. Sekundárními cíli je identifikovat, co ovlivňuje preference studentů při volbě typů a forem školního hodnocení, a porovnat názory studentů 1., 3. a 5. ročníků na školní hodnocení. Teoretická část práce se věnuje vymezení zkoumané problematiky, funkcí hodnocení, forem a metod hodnocení. Výzkumné šetření je koncipováno jako kvantitativní studie, respondenty jsou studující oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Jako výzkumná metoda byl zvolen dotazník vlastní konstrukce. Klíčová slova Primární vzdělávání; hodnocení; školní hodnocení, pregraduální příprava učitelů
in English Assessment allows the teacher not only to assess the success of teaching, but also to plan other teaching objectives and means of their fulfillment, especially the content of teaching, the choice of methods and organizational forms. The diploma thesis aims to find out what types and forms of school assessment are prefered by Primary education teacher trainees. The second objectives is to identify what influences students' preferences in choosing the types and forms of school assessment, and to compare the views of 1st, 3rd and 5th grade students on school assessment. The theoretical part of the diploma thesis focuses on defining the researched issues, assessment functions, forms and methods of assessment. The research survey is conceived as a quantitative study, the respondents are students of the Primary education study programe. As a research method was chosen questionnaire of my own design. Key words Primary Education; assessment; school assessment; teacher training