Příprava na přijímací zkoušky na víceletá gymnázia
Preparation for admission examinations for grammar schools. View of parents and children.
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118848Identifiers
Study Information System: 209363
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Kasíková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
17. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
přijímací zkoušky|víceletá gymnázia|osmiletá gymnázia|prožívání|příprava|pohled rodičů|pohled dětí|role rodičůKeywords (English)
admissions exam|multi-year gymnázium (academic secondary school)|eight-year gymnázium (academic secondary school)|personal experience|preparations|parents' view|children's view|parents'roleDiplomová práce se zabývá zkušeností rodin s přípravou dětí na osmiletá gymnázia. Cílem práce je zjistit a porozumět tomu, jak rodiny toto období příprav prožívají, jaké přípravné strategie volí, či spíše jak k přijímacím zkouškám přistupují, jakou přípravu rodiny absolvují, jaké emoce zažívají a jak prožitou zkušenost hodnotí. Teoreticko-empirická práce ve své teoretické části stručně vymezuje několik základních termínů, které jsou nezbytné pro pochopení teoretických východisek práce, dále uvádí rámcové legislativní zakotvení státních přijímacích zkoušek. Ve třetí kapitole teoretické části je představeno několik realizovaných výzkumů zaměřených na téma víceletých gymnázií a postojů rodičů k tomuto fenoménu. Empirická část v jednotlivých kapitolách přibližuje použitou metodu kvalitativního výzkumu, popisuje postup výzkumu a prezentuje kvalitativní výzkum, který bych realizován s rodiči a dětmi, již touto zkušeností prošli ve dvou po sobě následujících školních ročnících, tedy v letech 2017/2018 a 2018/2019. Prožívání a vnímání této zkušenosti bylo zjišťováno polostrukturovanými rozhovory vedenými s rodiči i s dětmi. Při výzkumu byla aplikována metoda interpretativní fenomenologické analýzy (IPA). Představeny jsou zde výsledky analýzy a kazuistika vybrané rodiny. Analýza rozhovorů přinesla několik zjištění,...
The paper looks at parents' experiences related to their children's preparations for attending an eight-year gymnázium (academic secondary school), with the goal of identifying and understanding how families experience this preparatory period and what preparatory strategies they choose; or rather, how they approach the preparatory exams, what preparations the family undergoes, what emotions they experience, and how they assess this experience. The theoretical part of this theoretical and empirical paper briefly defines some of the basic terminology necessary for understanding the paper's theoretical foundations and presents the legislative background of the state admissions exams. The third chapter of the theoretical part looks at several realized studies that have focused on the subject of multi- year gymnázia and parents' views on this phenomenon. The various chapters of the paper's empirical section present the author's qualitative methodology, describe the study's approach, and show the results of a qualitative study of parents and children who underwent this experience in the 2017/18 and 2018/19 school years. Their experiences with and perception of this process were determined via semi- structured interviews with both parents and children. The study also made use of interpretative phenomenological...