dc.contributor.advisor | Heczková, Libuše | |
dc.creator | Hudac, Nicholas | |
dc.date.accessioned | 2020-07-14T09:59:05Z | |
dc.date.available | 2020-07-14T09:59:05Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/118522 | |
dc.description.abstract | 1.1 ABSTRACT This dissertation focuses on the role that the mass produced image (e.g. lithographs, photographs, and cinema) played in the creation and solidification of Slovak national and ethnic identity not only among Slovaks living in Slovakia, but also Slovaks living abroad in America from the 19th to the mid-20th centuries. Given the problems inherent in using the written Slovak language to form a sense of national and ethnic unity, Slovak culture drew widely on visual sources that could be rapidly reproduced, easily transmitted in Slovakia and abroad, and were affordable to a wide variety of social and economic classes. This dissertation also focuses on some of the problems of this approach which will require further study and examination. Keywords: Slovakia, Slovak nationalism, ethnic identity, photography, lithography, cinema, ethnography, mass media, | en_US |
dc.description.abstract | 1.1 ANOTACE Disertační práce se zaměřuje na funkci, kterou hromadně reprodukované obrazy (mass produced image), jako např. kamenotisk, fotografie nebo film, měly při vytváření a upěvnování slovenské národní a etnické identity od devatenáctého století do poloviny století dvacátého, a to nejen mezí Slováky, ale také mezi slovenskými emigranty žijícími v Americe. Vzhledem k vysoké míře negramotnosti a dalším problémům spojených s používáním psané slovenštiny se slovenská kultura při zrodu národní a etnické jednoty opírala zejména o vizuální zdroje, které bylo možné rychle reprodukovat, snadno šířit doma i v zahraničí a jež byly jednoduše dostupné napříč různými sociálními a ekonomickými třídami. Disertace rovněž problematizuje samotnou metodu a klade si otázky, které mají podnítit k dalším výzkumům. Kličová slova: Slovensko, slovenský nacionalismus, národní identita, etnická identita, kamenotisk, film, národopis, fotografie, masmédia | cs_CZ |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Slovakia|Slovak nationalism|ethnic identity|photography|lithography|cinema|ethnography|mass media | en_US |
dc.subject | Slovensko|slovenský nacionalismus|národní identita|etnická identita|kamenotisk|film|národopis|fotografie|masmédia | cs_CZ |
dc.title | Picturing the Nation: Slovak National Identity in the Age of the Mass Produced Image | en_US |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2020 | |
dcterms.dateAccepted | 2020-06-23 | |
dc.description.department | Department of Czech and Comparative Literature | en_US |
dc.description.department | Ústav české literatury a komparatistiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 146777 | |
dc.title.translated | Představení národa: slovenská národní identita v době mass produced image | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Dudková, Jana | |
dc.contributor.referee | Bernard, Jan | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Filmová věda | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Cinema Studies | en_US |
thesis.degree.program | Theory and History of Arts and Culture | en_US |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literature | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Filmová věda | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Cinema Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Arts and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | 1.1 ANOTACE Disertační práce se zaměřuje na funkci, kterou hromadně reprodukované obrazy (mass produced image), jako např. kamenotisk, fotografie nebo film, měly při vytváření a upěvnování slovenské národní a etnické identity od devatenáctého století do poloviny století dvacátého, a to nejen mezí Slováky, ale také mezi slovenskými emigranty žijícími v Americe. Vzhledem k vysoké míře negramotnosti a dalším problémům spojených s používáním psané slovenštiny se slovenská kultura při zrodu národní a etnické jednoty opírala zejména o vizuální zdroje, které bylo možné rychle reprodukovat, snadno šířit doma i v zahraničí a jež byly jednoduše dostupné napříč různými sociálními a ekonomickými třídami. Disertace rovněž problematizuje samotnou metodu a klade si otázky, které mají podnítit k dalším výzkumům. Kličová slova: Slovensko, slovenský nacionalismus, národní identita, etnická identita, kamenotisk, film, národopis, fotografie, masmédia | cs_CZ |
uk.abstract.en | 1.1 ABSTRACT This dissertation focuses on the role that the mass produced image (e.g. lithographs, photographs, and cinema) played in the creation and solidification of Slovak national and ethnic identity not only among Slovaks living in Slovakia, but also Slovaks living abroad in America from the 19th to the mid-20th centuries. Given the problems inherent in using the written Slovak language to form a sense of national and ethnic unity, Slovak culture drew widely on visual sources that could be rapidly reproduced, easily transmitted in Slovakia and abroad, and were affordable to a wide variety of social and economic classes. This dissertation also focuses on some of the problems of this approach which will require further study and examination. Keywords: Slovakia, Slovak nationalism, ethnic identity, photography, lithography, cinema, ethnography, mass media, | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |