Shock and Awe: Deformities in the Selected Stories of Flannery O'Connor, Truman Capote and Tennessee Williams
Otřes a úzkost: znetvoření ve vybraných povídkách Flannery O'Connorové, Trumana Capoteho a Tennesseeho Williamse
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/118184Identifikátory
SIS: 214001
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Robbins, David Lee
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglický jazyk - Anglofonní literatury a kultury
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
11. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Americký|Jih|Gotika|Deformita|Freud|Capote|O'Connor|WilliamsKlíčová slova (anglicky)
American|South|Gothic|Deformity|Freud|Capote|O'Connor|WilliamsTato práce se zabývá zkoumáním fenoménu Americké jižanské literatury a její nedílné součásti: přehnané monstrozity. I když se často o znetvořených obrazech hovoří ve smyslu estetické dekadence, neměl by být opomíjen jejich morální symbolismus. Jelikož se gotická tradice rovněž váže k nevědomí a iracionalitě, neexistence psychologického aspektu výrazně limituje Jižanské studie. Diplomová práce na základě této teze zkoumá roli deformity i v rámci myšlení jednotlivce. Kromě literárních a historických souvislostí, které vyvstávají na povrch v kontextu Amerického jihu, tak hlavní cíl práce bude spočívat v předpokladu, zda existuje spojitost mezi deformitou a psychologickým traumatem jižanské minulosti. K vybranému tématu bude přistupováno interdisciplinárně; pojme jak literární historii (E.A. Poe, W. Faulkner), tak Freudovu definici o nevědomí. Doufám, že tímto způsobem moje práce rozšíří a obohatí obraz deformity v kontextu Amerického jihu, nejvíce pak v historické, literární a psychologické sféře Jižanských studií. Klíčová slova: Americký, Jih, Gotika, Deformita, Freud, Capote, O'Connor, Williams
This thesis traces the phenomenon of American Southern Gothic literature in relation to its most integral part: the exaggerated monstrosity. Even though the prevalent distorted images are usually associated with aesthetic decadence, their moral symbolism should not be neglected. Furthermore, since the Gothic tradition is congruent with the unconscious and irrational, the absence of any psychological interest poses a major limitation in the Southern studies. Drawing on this approach, the following thesis investigates the role of deformities in connection to the individual's mind. Thus, aside from the literary historical concerns that arise within the context of the American South, the main aim of this thesis is to determine whether there is a link between the distortion and psychological trauma of the Southern past. The selected topic is approached from an interdisciplinary point of view; apart from literary history (E.A. Poe, W. Faulkner), Freudian definition of unconsciousness will be likewise employed. I hereby hope my findings may significantly broaden and contribute to the conceptualization of deformities in regards to the context of the American South, more specifically within the historical, literary and psychological field of Southern studies. Key words: American, South, Gothic, Deformity,...