Hipoterapie jako podpůrná metoda léčby u dětí s Joubertovým a jiným hypotonickým syndromem
Hippotherapy as a supportive method of treatment in children with Joubert's and other hypotonic syndrome
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/117923Identifikátory
SIS: 221057
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hájková, Vanda
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
16. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
hipoterapie, Joubertův sydrom, hypotonie, intervence, edukace, terapieKlíčová slova (anglicky)
hippotherapy, Joubert syndrome, hypotonia, intervention, education, therapy1 Předmětem práce je hipoterapie jako podpůrná metoda léčby u dětí s Joubertovým a jiným hypotonickým syndromem. é části je popsán Joubertův syndrom v souvislosti se vzděláváním žáků se speciálními potřebami, včetně legislativy. V návaznosti na edukaci dítěte s postižením je dále popsána terapie a základní terapeutické přístupy, které se s hipoterapií souběžně často využívají. Další část práce je zaměřena na Joubertův syndrom z hlediska původu, příčiny, symptomů a diagnostiky onemocnění. S ohledem na výzkumné šetření v empirické části práce jsou dále popsány konkrétní vzdělávací přístupy jedince s Joubertovým a jiným hypotonickým syndromem. Teoretická část dále zahrnuje bližší charakteristiku hipoterapie, jakožto možnou podpůrnou metodu léčby, a to z hlediska legislativního, zdravotního i společenského. V empirické části bylo v rámci kvalitativního výzkumu využito několika technik sběru dat, a to analýza prostudované literatury, zúčastněné pozorování, případová studie, analýza dokumentů, narativní rozhovor s rodičem, rozhovor s terapeutem vedoucí hipoterapie a dotazník předložený rodičům dětí navštěvujících hipoterapii. Klíčová slova: hipoterapie, Joubertův sydrom, hypotonie, intervence, edukace, terapie
1 Abstract The subject of this thesis is hippotherapy as a supportive treatment method in children with Joubert syndrome and other hypotonic syndromes. In theoretical part is described Joubert syndrome in connection with education of students with special needs including legislation. In response to education of a child with disability there is further described therapy and basic therapeutic approaches that are often used concurrently with hippotherapy. Next part of thesis is focused on Joubert syndrome in terms of origin, causes, symptoms and diagnosis of the disease. With regards to research investigation in empiric part of the thesis there are further described specific educational approaches of individual with Joubert syndrome and other hypotonic syndromes. Theoretical part also comprises closer characteristics of hippotherapy as a possible supportive treatment method in terms of legislation, healthcare and social aspects. In empiric part there were used several methods of data collection within the qualitative research, these were analysis of studied literature, involved observation, case study, document analysis, narrative dialog with parent, discussion with hippotherapist and questionnaire submitted to parents of children attending hippotherapy. Key words: hippotherapy, Joubert syndrome, hypotonia,...