Analýza vybraných výukových materiálů se zaměřením na prezentaci gramatického učiva
Analysis of Two Selected Teaching Materials
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/117560Identifiers
Study Information System: 211108
Collections
- Kvalifikační práce [19218]
Author
Advisor
Referee
Bučková, Tamara
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - German language
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
gramatický jev, jazyková úroveň, výukový materiál, výuka němčiny, tendenceKeywords (English)
grammatical phenomenon, language level, teaching material, teaching German, tendencyparciální analýzou dvou výukových materiálů, které se využívají výuce němčiny jako cizího jazyka které jsou často používány na středních školách k výuce německého jazyka na úrovni Analýza těchto materiálů se soustřeďuje na prezentaci gramatického učiva. Teoretická část této práce se zabývá výukovými metodami, současnými trendy a také rolí uče praktické části této diplomové práce je provedena analýza prezentace a nácviku vybraných gramatických jevů a klasifikace cvičení, která se ve výukových materiálech nacházejí. Praktická část dále představuje výsledky testu, kte základě vybraných gramatických jevů na Akademickém gymnáziu, škole hlavního města Českých Budějovicích. Na Akademickém gymnáziu je vyučován německý jazyk podle učebnicového souboru je vyučován podle době zadávání testu v učebnicovém obou třídá prezentovány a nacvičovány, a tyto gramatické jevy byly obsaženy v testu a zároveň analyzovány. Výsledky testu prokázaly, že třída, která se učí pomocí testu lepších výsledků, a zároveň stanovily, že induktivní metoda, která je v použita, byla v tomto případě efektivnější. Klíčová slova: gramatický jev, jazyková úroveň, výukový materiál, výuka němčiny,
This diploma thesis deals with the partial analysis of two teaching materials which are used while teaching German as a foreign language. These materials are Themen aktuell 1 and Direkt neu 1, which are frequently utilized at secondary schools for the teaching of German at the language level A1-A2. The analysis of these teaching materials concentrates on the presentation of the grammar curriculum. The theoretical part of this diploma thesis deals with the teaching methods, current trends and also with the role of the teaching material in teaching. In the practical part of this diploma thesis the analysis of the presentation and the practice of the selected grammatical phenomena and also the classification of the exercises, which are found in the teaching materials, is carried out. The practical part also presents the results of the test, which was carried out on the basis of selected grammatical phenomena at Akademické gymnázium, school of the capital city Prague and Biskupské gymnázium J. N. Neumanna in České Budějovice. At Akademické gymnázium German is taught according to the teaching material called Themen aktuell 1, while at Biskupské gymnázium it is taught according to Direkt neu 1. The grammatical phenomena were selected on the basis of the fact, what subject matter the learners were taught,...