Hudební pohádka a její využití v hudební výchově
Musical Fairytale and its use in Music Education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/117554Identifikátory
SIS: 211282
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Váňová, Hana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
4. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Hudební pohádka, hudební projekt, mladší školní věk, reflexe, hudebně výchovný procesKlíčová slova (anglicky)
Musical fairytale, musical project, young school age, reflection, music education processDiplomová práce pojednává o fenoménu hudební pohádky a její aplikaci v hudebně výchovném procesu. Práce popisuje pojem pohádka obecně a stručně nastiňuje pohledy několika oborů na tento žánr. Teoretická část se zabývá pojmem hudební pohádka, krátce popisuje pohádku jako literární a hudební žánr, seznamuje s historií pohádky a okrajově načrtává archetypy hrdinů a jejich vliv na rozvoj dětské osobnosti. Praktická část diplomové práce se zaměřuje na práci s autorskou pohádkou, která byla realizována v rámci projektového vyučování v hodinách hudební výchovy. Cílem diplomové práce je vytvořit a následně nacvičit autorskou hudební pohádku, a tak zmapovat její využití v hudebně výchovném procesu. Jako výzkumný vzorek byla zvolena třetí třída základní školy. Jde tedy o skupinu žáků mladšího školního věku. Výzkumný projekt byl proveden na ZŠ a ZUŠ Jabloňová v Liberci. Jednotlivé školy umožňují pracovat s žáky ve třídách s rozšířenou a nerozšířenou hudební výchovou. I toto srovnání je významným zdrojem poznání. Práce přináší krátkou reflexi vyučovacího procesu, která je zdrojem dalšího rozvoje jak pedagogů, tak žáků. Výsledkem práce je metodický materiál, který slouží jako inspirace pro budoucí či stávající učitele. Pohádka umožňuje propojení vícero oborů: hudební, dramatické, výtvarné či literární výchovy....
This diploma thesis deals with phenomenon of musical fairytale and its aplication in Music education process. The thesis is describing a fairytale as a whole genre and shortly outlines a few perspectives from other fields on this genre. The theoretical part describes the concept of a musical fairytale, shortly describes fairytale as a lyrical and musical genre, introduces the history of fairytale and shortly describes archetypes of heroes and their impact on development of child personality. Practical parts of this thesis is focusing on working with authors fairytale, which was realized within project teaching in music classes. The goal of the thesis is to create and then rehearse author's musical fairytale, and in this way analyze its use in musical educational process. As a research sample a 3rd grade was chosen. It is therefore a group of pupils, of younger school age. The research was conducted at ZŠ and ZUŠ Jabloňová Liberec. Each school allows to work with pupils in classes with extended education of Music and regular music classes. This comparison is important source of knowledge. Thesis brings a short reflection of the teaching process, which is the source of the following development teachers as well as students. Final result is methodical knowledge, which brings inspiration to future or...