Síť pohledů. Ironie a romantismus v díle Jorge Luise Borgese a Julia Cortázara
A web of eyes. Irony and romanticism in the works of Jorge Luis Borges and Julio Cortázar
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/117267Identifiers
Study Information System: 146933
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Šišmišová, Paulína
Petříček, Miroslav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Romance Literatures
Department
Institute of Romance Studies
Date of defense
25. 5. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Borges|Cortázar|ironie|romantická ironie|Friedrich Schlegel|romantismus|litotés|dvojník|Cervantes|heteronymKeywords (English)
Borges|Cortázar|irony|romantic irony|Friedrich Schlegel|romanticism|litotes|double|Cervantes|heteronymSíť pohledů: Ironie a romantismus v díle Jorge Luise Borgese a Julia Cortázara (Mgr. Vít Kazmar) Abstrakt Práce nabízí intepretaci díla Jorge Luise Borgese a Julia Cortázara z hlediska romantické ironie. Zkoumá původ pojmu ironie, jeho cestu od antického dramatu přes filosofický dialog až k rétorice. Těžiště práce ale spočívá ve Schlegelově pojmu romantické ironie. Několik jejích formulací slouží k intepretaci díla obou Argentinců: od sváru entusiasmu a skepse u Borgese (litotés) a u Cortázara (románový dialog), přechází k motivu dvojníka, poté sleduje reflexivní způsoby převážně ve španělsky psané literatuře od Cervantese až k Borgesovi s důrazem na Borgesovy inspirátory (Carlyle, Fernández, Unamuno). Interpretace se pak zaměřuje na Cortázarovy reflexivně vystavěné povídky, na heteronymy obou autorů (Morelli, Ménard), a konečně na tendenci k pohledu z výšky, k neustálému překonávání perspektivy v Borgesových povídkách a v Cortázarově románu Model k sestrojení, jakož i v jeho poetice založené na díle Johna Keatse.
A Web Of Eyes: Irony and romanticism in the works of Jorge Luis Borges and Julio Cortázar (Mgr. Vít Kazmar) Abstract The present doctoral thesis offers an interpretation of the works of Borges and Cortázar through the lens of romantic irony. It outlines the origin of the notion of irony from greek drama through philosophical dialogue to rhetorics. The main focus of the work is Schlegel's concept of romantic irony. Various aspects serve as a basis for the interpretation of the work of both Argentine writers in particular chapters: the struggle between enthusiasmus and scepsis in Borges (litotes) and Cortázar (novelistic dialogue), motive of the double, reflexivity in literature written in the spanish language from Cervantes to Borges, focusing on Borges' sources of inspiration (Carlyle, Fernández, Unamuno); Cortázars reflexive short stories, heteronyms of both authors (Morelli, Ménard); and finally the tendency to see the world from above, to constant transcendence of perspective in Borges' short stories and poems and in Cortázar's novel 62: A model kit, as well as in his poetics based on the works of John Keats.
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Prozodické charakteristiky diskurzní ironie v televizním diskusním pořadu
Defence status: DEFENDEDRebernaková, Aneta (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2013)Date of defense: 11. 9. 2013Bakalářská práce se zabývá diskurzní ironií v diskusním pořadu a prozodickou charakteristikou jejich akustických korelátů - konkrétně průběh f0, intenzita a tempo. Hlavním cílem je zjistit, zda je ironie akusticky podpořena ... -
Průzkum zvukových vlastností signalizujících ironii v češtině.
Defence status: DEFENDEDLisá, Denisa (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2021)Date of defense: 19. 5. 2021 -
Komika v tvorbě Jiřího Marka
Defence status: DEFENDEDBatistová, Květoslava (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015)Date of defense: 3. 9. 2015