Marocké léčebné rituály
Ritual Healing in Morocco
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/117124Identifikátory
SIS: 177546
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kropáček, Luboš
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Religionistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav filosofie a religionistiky
Datum obhajoby
12. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Maroko|rituál|léčba|trans|posedlost|džin|islám|súfismus|líla|hudba|širk|ʿísáwa|hamadša|gnáwaKlíčová slova (anglicky)
Morocco|ritual healing|trans|possession|jinn|spirits|Islam|sufism|lila|music|shirk|ʿIsāwa|Hamadsha|GnāwaV této práci zkoumám fungování a sociokulturní kontext léčebných rituálů v Maroku. Hlavní pozornost je zaměřena na noční posedlostní rituál (líla) tří mystických bratrstev - súfijských taríq ʿísáwy a hamadši a bratrstva gnáwa, jež je tvořeno především potomky bývalých otroků černé pleti, a ve své kultuře nese silné dědictví kultů "černé" Afriky - především specifickou "práci" s džiny. Podstatou rituálu líla je (ne vždy přiznaná) harmonizace vztahu s posedajícím džinem - tato posedlost je kulturní metaforou, označující množství psychických a psychosomatických potíží, jež pramení z tenzí, vytvářených sociokulturními vzorci islámské společnosti (především dominancí muže-otce v rodině). Během svého terénního výzkumu v Maroku (2016) jsem nashromáždil etnografický materiál z rituálů zmíněných tří bratrstev, který v práci prezentuji a zároveň komparuji s klíčovou sekundární literaturou k jednotlivým bratrstvům. Vyznívá tak vzájemné ovlivňování těchto bratrstev, co se týče pantheonu vzývaných džinů či hudební a pohybové formy rituálu. Celou prací se tak prolíná výzkumná otázka, jakým způsobem fungují, jaké krycí a ospravedlňu- jící mechanismy si vytvářejí a do jaké míry jsou v marocké (téměř bez výjimky muslimské) společnosti tolerovány praktiky, jež jsou z pohledu normativního islámu teoreticky...
In this paper I research healing rituals in Morocco, their functioning and their socio-cultural context. The main attention is focused on night possession ritual (lila) of three mystical brotherho- ods - sufi tariqas ʿIsāwa, Hamadsha, and the Gnāwa brotherhood. Most of the members of the lat- ter are descendants of former black slaves, and their culture has a strong heritage of "black" Africa's cults - especially a very specific way of "working" with spirits. The essence of lila ritual lies in the (not always explicitly admitted) harmonization of relation with the possessing spirit. This possession is a kind of a cultural metaphor for signifying a number of mental and psychosomatic problems, which stem from tensions, created by socio-cultural pat- terns in Muslim society (above all the husband-father dominance in the family). During my fieldwork research in Morocco (2016) I collected ethnographic material from the rituals of the three above mentioned brotherhoods, which I present in my thesis and which I compare with substantial secondary literature for each of the brotherhoods. What becomes apparent is how these brotherhoods influence each other in terms of the pantheon of invoked spirits or in terms of musical and kinetic forms of the ritual. A research question resounds throughout the thesis:...