Mediální reprezentace mateřství ve vybraných českých médiích
Media Representation of Motherhood in Selected Czech Media
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/116492Identifiers
Study Information System: 211960
Collections
- Kvalifikační práce [17642]
Author
Advisor
Referee
Supa, Markéta
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
28. 1. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Mateřství, matka, analýza rámcování, obsahová analýza, česká média, časopisy pro ženyKeywords (English)
Motherhood, mother, frame analysis, content analysis, Czech media, women's magazinesDiplomová práce se zaměřuje na reprezentaci tématu mateřství ve vybraných českých médiích. Mateřství samotné i pohled na něj se ve 21. století v mnohém změnil, jak ukazují současné výzkumy. Cílem práce je zachytit, jak je ve vybraných titulech pro ženy - Ona Dnes a Blesk pro ženy téma mateřství reprezentováno a jaké konstrukce jsou čtenářkám předkládány. K dosažení cíle práce byla využita kombinace kvalitativního a kvantitativního přístupu - analýza rámcování a metoda kvantitativní obsahové analýzy. Práce je rozdělená na teoretickou část, ve které jsou nastíněny současné koncepty feministického výzkumu médií, jelikož je problematika v této práci nahlížena z pohledu feminismu a genderové teorie. V empirické části práce jsou stanoveny výzkumné otázky a hypotézy. Následuje vyhodnocení výsledků výzkumu. Nejprve je prezentováno devět rámců, které byly identifikovány a poté zhodnoceny, následuje přehled jejich kvantitativního zastoupení ve zkoumaných titulech. Poté následuje vyhodnocení kvantitativní obsahové analýzy, ke které se vztahují vedlejší výzkumné otázky a hypotézy. V diskuzi a závěrečné části jsou poté zhodnoceny výsledky, které jsou porovnány s teorií a zahraničními výzkumy. Představeny jsou také limity výzkumu a nastínění dalšího možného bádání v dané oblasti.
This diploma thesis is focused on a representation of motherhood in the selected Czech media. Motherhood itself and the view on it had changed in 21st century in many ways as shows the recent research. The goal of this thesis is to show how is the topic "motherhood" represented in selected Czech women's magazines and what kind of media construction of this topic are presented to the readers. To reach the goal of this research the combination of qualitative and quantitative methods was used. Specifically, the frame analysis and quantitative content analysis. The work begins with the theoretical part which contents the recent concepts of feministic media research, because this thesis is based on the feministic and gender theory perspective. The empirical part of the thesis contents the results of the research. Firstly, the nine frames that had been identified are presented and evaluated than quantitative representation of the frames follow. Finally, there is the evaluation of the quantitative content analysis to which side research questions and hypotheses relate. The results are evaluated and compared with theory and foreign research in the discussion and the final part. The limits of the research and the outline of further possible research in this area are also presented.