Přístupy předních českých on-line zpravodajských médií k monetizaci obsahu
The Approaches of Leading Czech News Media to Content Monetization
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/116399Identifiers
Study Information System: 203261
Collections
- Kvalifikační práce [17632]
Author
Advisor
Referee
Křeček, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
27. 1. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Online vydavatelé, mediální sítě, monetizace obsahu, publika, Seznam.cz, MafraKeywords (English)
Online publishers, media networks, content monetization, audiences, Seznam.cz, MafraCílem této práce je analyzovat a srovnat přístupy předních českých online zpravodajských vydavatelů k monetizaci obsahu, a to zejména s důrazem na nepřímé zpoplatnění formou inzertního modelu, které je jejich hlavním zdrojem příjmů. Analyzovány budou nejen body strategického postoje k monetizaci obecně, ale i specifika inzertního modelu ve společnosti, stejně jako přístup společností k současným fenoménům z prostředí online vydavatelství a monetizace obsahu. Zvolenými společnostmi jsou Seznam.cz - největší subjekt na českém vydavatelském trhu z pohledu návštěvnosti a zásahu a Mafra - jeho tržní následovník na druhé pozici.
The aim of this thesis is to analyse and compare approaches of leading Czech online news media companies to a content monetization with a strong focus on their applications of an advertising based monetization model, which is in the both cases the main source of their online revenue. First of all, the thesis tends to describe and compare points of strategic attitude of companies to monetization in general, then it presents specifics of the advertising model in selected companies, as well as their approach to current phenomena from the environment of online publishing and online advertising. The selected companies are Seznam.cz - the largest Czech online company in terms of reach and number of visitors, the 2nd company is then Mafra which takes 2nd place in the same terms.