Emil Hradecký a jeho instruktivní klavírní literatura
Emil Hradecký and His Instructive Piano Literature
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/116223Identifiers
Study Information System: 177063
Collections
- Kvalifikační práce [18093]
Author
Advisor
Referee
Palkovská, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Music - Musical Instrument
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 1. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Emil Hradecký, klavírní instruktivní literatura, hra podle akordových značek, non-artificiální klavírní tvorbaKeywords (English)
Emil Hradecký, instructive piano literature, reading chord symbols, non-artificial piano musicTato diplomová práce představuje Emila Hradeckého hlavně jako autora klavírních instruktivních skladeb. Cílem práce je blíže popsat instruktivní klavírní dílo Emila Hradeckého a zhodnotit jej z pohledu pedagoga klavírní hry. Metody použité během psaní této práce zahrnují rozhovor, dotazník a rešerši z různých zdrojů - not, literatury i internetových stránek. V první kapitole se věnuji stručnému životopisu Emila Hradeckého, který doplňuji o osobní rozhovor. Poté vyhodnocuji dotazník týkající se jeho instruktivních klavírních skladeb určený učitelům klavírní hry. Dále popisuji a analyzuji jeho klavírní instruktivní tvorbu. Následně se zaměřuji na jeho učebnici Hrajeme na klavír podle akordových značek a srovnávám ji s další vybranou literaturou věnující se obdobnému tématu. KLÍČOVÁ SLOVA Emil Hradecký, klavírní instruktivní literatura, hra podle akordových značek, non-artificiální klavírní tvorba
In this thesis, Emil Hradecký is shown mainly as a composer of piano instructive literature. The purpose of the thesis is to describe this literature by Emil Hradecký and evaluate it from the point of view of a teacher at an art school. Methods that have been used in this thesis contain an interview, a questionnaire and research from different sources - sheet music, literature and the internet. The first chapter of the thesis includes a brief biography of Emil Hradecký and a personal interview with him. In the second chapter I summarize the data from the questionnaire for piano teachers in Czech Republic about Hradecký's instructive piano literature. Next, I review and evaluate his instructive piano works and in the end, I focus on his textbook "Hrajeme na klavír podle akordových značek" and compare it to other similar literature. KEYWORDS Emil Hradecký, instructive piano literature, reading chord symbols, non-artificial piano music