Práce s kontroverzními tématy ve výchově k občanství na příkladu tématu gender a stereotypy.
Controversial issues in civic education: example of gender and stereotypes
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/116071Identifiers
Study Information System: 220614
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Lánský, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Physical Education - Foundations of Humanities
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 1. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
kontroverze, průřezová témata, výchova k občanství, gender, stereotypKeywords (English)
controversial issues, key competences, civic education, gender, stereotypeDiplomová práce se soustředí na výuku kontroverzních témat jako součást výchovy k občanství. Cílem práce je zjistit využívání kontroverzí ve výuce a analyzovat aplikaci různých metod v práci s kontroverzemi. V první části jsou vymezena teoretická východiska diplomové práce a důležitost využívání kontroverzí ve výuce. Dále je představeno jejich zakotvení v kurikulárních dokumentech, základní psychologické teorie vývoje morálky a myšlení. Poté jsou představeny metody, které mohou být pro práci s kontroverzemi nápomocné. Praktická část objasňuje metodologická východiska diplomové práce a navrhuje konkrétní vyučovací hodinu k tématu gender a stereotypy. Výzkumná sonda proběhla ve dvou třídách druhého stupně základní školy formou zúčastněného pozorování a strukturovaným rozhovorem s vyučujícími výchovy k občanství daných tříd. Výsledky naznačují určité rozdílnosti v kompetencích žáků, kteří se s kontroverzními tématy ve výuce setkávají, a mezi těmi, kterým jsou kontroverze cizí. KLÍČOVÁ SLOVA kontroverze, průřezová témata, výchova k občanství, gender, stereotyp
The thesis is focused on research on teaching controversial issues in civic education. The aim is to examine the utilization of controversies in classes and the analysis of the application of various methods using controversies. In the first part the theoretical base of the thesis was defined and also the importance of integrating controversial topics was explained. Moreover, the anchorage in curricular documents was presented and also the psychological theories of development of thinking and moral together with different methods were described. In the second part, the methodological base of the thesis was stated and one concrete lesson with the topic of gender and stereotypes was drafted. The qualitative research took place in two classes of secondary school in the form of active observations of students and structured interviews with their teachers of civic education. The results show some differences in students' competences according to the amount of integration of controversial topics in classes. KEYWORDS controversial issues, key competences, civic education, gender, stereot