Chrám Pokrovu přesvaté Bohorodice Marfo-marijského kláštera v Moskvě
Church of Protection of the Mother of God of Marfo-Mariinsky Convent in Moscow
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/112109Identifiers
Study Information System: 204864
Collections
- Kvalifikační práce [2233]
Author
Advisor
Referee
Pech, Milan
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
12. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
moderní architektura, historismus, ruská architektura, Rusko, MoskvaKeywords (English)
modern architecture, historicism, russian architecture, Russia, MoscowPředmětem diplomové práce je chrám Pokrovu přesvaté Bohorodice Marfo-marijského kláštera v Moskvě, rané dílo z let 1908-1912, jemuž zatím nebyla v české odborné literatuře věnována žádná pozornost. Zvláštní kapitola je věnována dějinám Marfo-Marijského kláštera, osobnosti jeho zakladatelky a klášternímu životu. Chrám je uchopen analytickým popisem jako specifický Gesamtkunstwerk v jednotě architektury, malířské a sochařské výzdoby a jejich ikonografie. Analýza a interpretace architektury chrámu se zaměřily především na práci s odkazy k tradiční ruské architektuře. Samostatné podkapitoly objasnily místo chrámu v díle Alexeje Viktoroviče Ščuseva a Michaila Vasiljeviče Něstěrova. Součástí práce je obrazová příloha obsahující dokumentaci chrámu a fotografický materiál.
The subject of the master's thesis is the Church of the Protection of the Mother of God in the Marfo-Mariinsky Convent in Moscow, the early work from 1908-1912, which has not drawn attention in the Czech scientific literature. A special chapter is devoted to the history of the Marfo- Mariinsky Convent, its founder Grand Duchess Elizabeth and her personality and conventual life. The church is described in an analytical way as a specific Gesamtkunstwerk, which unites architecture, interior decoration, sculptural decorations and iconography. The analysis and the interpretation of the church focus on references to the traditional Russian architecture. Two chapters distinctively explain the place, which the church takes in Alexey Viktorovich Shchusev's and Mikhail Vasilyevich Nesterov's numerous works. The thesis contains documents of the church and exterior and interior photos.