Chrám Pokrovu přesvaté Bohorodice Marfo-marijského kláštera v Moskvě
Church of Protection of the Mother of God of Marfo-Mariinsky Convent in Moscow
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/112109Identifikátory
SIS: 204864
Kolekce
- Kvalifikační práce [2233]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pech, Milan
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
12. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
moderní architektura, historismus, ruská architektura, Rusko, MoskvaKlíčová slova (anglicky)
modern architecture, historicism, russian architecture, Russia, MoscowPředmětem diplomové práce je chrám Pokrovu přesvaté Bohorodice Marfo-marijského kláštera v Moskvě, rané dílo z let 1908-1912, jemuž zatím nebyla v české odborné literatuře věnována žádná pozornost. Zvláštní kapitola je věnována dějinám Marfo-Marijského kláštera, osobnosti jeho zakladatelky a klášternímu životu. Chrám je uchopen analytickým popisem jako specifický Gesamtkunstwerk v jednotě architektury, malířské a sochařské výzdoby a jejich ikonografie. Analýza a interpretace architektury chrámu se zaměřily především na práci s odkazy k tradiční ruské architektuře. Samostatné podkapitoly objasnily místo chrámu v díle Alexeje Viktoroviče Ščuseva a Michaila Vasiljeviče Něstěrova. Součástí práce je obrazová příloha obsahující dokumentaci chrámu a fotografický materiál.
The subject of the master's thesis is the Church of the Protection of the Mother of God in the Marfo-Mariinsky Convent in Moscow, the early work from 1908-1912, which has not drawn attention in the Czech scientific literature. A special chapter is devoted to the history of the Marfo- Mariinsky Convent, its founder Grand Duchess Elizabeth and her personality and conventual life. The church is described in an analytical way as a specific Gesamtkunstwerk, which unites architecture, interior decoration, sculptural decorations and iconography. The analysis and the interpretation of the church focus on references to the traditional Russian architecture. Two chapters distinctively explain the place, which the church takes in Alexey Viktorovich Shchusev's and Mikhail Vasilyevich Nesterov's numerous works. The thesis contains documents of the church and exterior and interior photos.