Za devatero horami - představy o neznámém
Once upon a time - Images of the unknown
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/112023Identifiers
Study Information System: 175117
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Sedlák, Michal
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Art
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 1. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Představivost, obrazotvornost, prostorové koncepty, raný věk, výzkumná sonda, experimentKeywords (English)
Imagination, the unknown, spacial conceptions, early age, creative activity, experimentDiplomová práce se věnuje tématu neznámé krajiny. Teoretická část je věnována pojmu krajina, na který je v práci nahlíženo z různých pohledů; od definování krajiny jako obecného pojmu přes subjektivní vnímání až po možnost jejího využití jako imaginativního prostoru. Ve výzkumné časti je popsán terénní výzkum, jenž se zabývá problematikou možností odlišných interpretací vnímání krajiny u dětí mladšího školního věku. V rámci didaktické části jsou prezentovány úkoly, do nichž se v různých formách promítá téma neznámé krajiny, a jsou navrhnuty pro hodiny výtvarné výchovy na základních školách. V praktické části volně vycházím z tématu neznámé krajiny a snažím se o osobité výtvarné vyjádření. KLÍČOVÁ SLOVA Představivost, obrazotvornost, prostorové koncepty, prostor, neznámá krajina, případová studie, mladší školní věk, výtvarná činnost
Master's thesis applies theme unknown landscape. The theoretical part is devoted to concept landscape, which is viewed from different perspectives in the work; from defining the landscape as a generic term through subjective perception to the possibility of its use as an imaginative space. The research part describes field research, which deals with issues of different interpretations of landscape perception by children of younger school age. Within the framework of the didactic part are presented the tasks in which the theme of an unknown country is reflected in various forms and are designed for art lessons in elementary schools. Finally practic part of my work comes out from theme unknown countryside and I try to express my own artistic expression. KEYWORDS Imagination, spatial concepts, space, unknown landscape, field research, children of younger school age, creative activity