Missa super Da syceram merentibus ve vícehlasém graduálu literátského bratrstva u kostela sv. Michala na Novém Městě pražském.
Missa super Da syceram merentibus in the Polyphonic Gradual of the Literati Brotherhood at St. Michael's Church in the New Town of Prague.
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111870Identifikátory
SIS: 210821
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hlávková, Lenka
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Hudební věda
Katedra / ústav / klinika
Ústav hudební vědy
Datum obhajoby
3. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
polyfonní mešní ordinárium|parodická mše|hudební analýza|literátská bratrstva|hudební pramenyKlíčová slova (anglicky)
polyphonic mass ordinarium|parody mass|musical analysis|literati brotherhoods|musical sourcesTato bakalářská práce se zabývá hudební analýzou pětihlasého polyfonního mešního ordinária Missa super Da syceram merentibus od neznámého autora v graduálu literátského bratrstva u kostela sv. Michala na Novém Městě pražském, do kterého bylo zapsáno v roce 1573 (Cz-PU, XI B 1a-d, Cz-Ps, DA II 3). Jedná se o typ parodické mše, jejíž předlohou se stala duchovní kontrataktura chansonu Je ne me puis tenir d'aimer do franko-vlámského skladatele Josquina Despreze. Cílem této práce je stylové zhodnocení a zasazení této kompozice do kontextu hudební produkce na našem území v druhé polovině 16. století. Součástí práce je i spartace mešního ordinária, která je uvedena v příloze.
This thesis is focused on the musical analysis of the anonymous five-voice mass ordinary Missa super Da syceram merentibus written in 1573 into the only surviving set of partbooks from the church of St. Michael in Prague, New Town (CZ-Pu, XI B 1, CZ-Ps, DA II 3). The mass ordinary is a parody mass and it is based on a sacred contrafactum of the chanson Je ne me puis tenir d'aimer by Josquin Desprez. The object of the thesis is the style analysis and a comparison with the repertory of the polyfonic music production in the second half of the 16th century.