Srovnávací studie státem podporovaných programů rozvoje informační gramotnosti seniorů v České republice a ve Velké Británii
Comparative study of state-supported development programs in information literacy for seniors in Czech Republic and Great Britain
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111593Identifikátory
SIS: 192107
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Drobíková, Barbora
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Informační studia a knihovnictví
Katedra / ústav / klinika
Ústav informačních studií a knihovnictví
Datum obhajoby
3. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
informační gramotnost|senioři|počítačová gramotnost|mediální gramotnost|edukační programy|vzdělávání seniorůKlíčová slova (anglicky)
information literacy|seniors|computer literacy|medial literacy|educational programme|education of seniors(česky) Tato bakalářská práce se zabývá programy pro rozvoj informační gramotnosti seniorů ve Velké Británii a České republice. Práce obsahuje teoretickou část, která zahrnuje definici klíčových pojmů (například pojmy senior, celoživotní vzdělávání, informační gramotnost, digitální propast). V této části práce je také popsán současný stav ve VB a ČR vzhledem k faktorům, které mají vliv na nabídku edukačních programů (například demografická struktura obyvatelstva nebo socioekonomická situace). V druhé části práce jsou popsány vybrané vzdělávací strategie a programy rozvoje informační gramotnosti ve VB a ČR. Poslední kapitola celkově srovnává podmínky ke vzdělávání, vybrané strategie, přístup a formu vzdělávání, podporu a financování programů či nabídku vzdělávacích kurzů z hlediska obsahu v obou daných zemích. Závěr práce shrnuje poznatky z poslední kapitoly a navrhuje, čím by se mohla ČR v oblasti informačního vzdělávání seniorů inspirovat od VB.
This bachelor thesis is focused on educational programs of information literacy for elderly citizens in Great Britain and Czech Republic. The thesis contains theoretical part, which describes crucial terms (e.g. elderly citizens, lifelong learning, information literacy, digital divide). This part also contains current state of both countries in light of relevant factors, which affects the scale of educational programs (e.g. demographic structure and socioeconomic state of population). The second part contains description of selected educational strategies and programs of information literacy development in Great Britain and Czech Republic. The last chapter compares educational conditions in both countries, selected strategies, approach and form of education, support and funding of programs and content of educational programs. Conclusion of the thesis summarizes all findings and proposes inspirations for Czech Republic.