Měřítko moudrosti. Sókratova dialektika a Prótagorův relativismus v Platónově dialogu Theaitétos (151d-187b)
The Measure of Wisdom. Socrates' dialectic and Protagoras' relativism in Platos' Theatetus (151d-187b)
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111509Identifiers
Study Information System: 178018
Collections
- Kvalifikační práce [23745]
Author
Advisor
Referee
Roreitner, Robert
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature - Philosophy
Department
Institute of Philosophy and Religious Studies
Date of defense
10. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Platón|Theaitétos|Sókratés|Prótagoras|moudrost|vědění|homo mensura|maieutikaKeywords (English)
Plato|Theaetetus|Socrates|Protagoras|wisdom|knowledge|homo mensura|midwiferyBakalářská práce se zabývá vztahem vědění a moudrosti v první třetině Platónova dialogu Theaitétos (151e-187b). Zkoumá, jakým způsobem je třeba rozumět ztotožnění vědění s moudrostí, které Sókratés provede v úvodu dialogu, a dále se soustředí na Sókratovo vyvrácení radikálně odlišného pojetí vědění a moudrosti, které v dialogu reprezentuje jeho interpretace Prótagorova výroku homo mensura. Práce se pokouší ukázat, s jakými předpoklady Sókratés přistupuje ke zkoumání vědění, a jakou roli hraje v dialogu jeho maieutická metoda. Chce vysvětlit, že odmítnutí Prótagorovy pozice je důležitou podmínkou pro možnost definovat vědění, a že v Platónově uvažování má pojem vědění vedle epistemologického také etický rozměr. Klíčová slova: Platón, Theaitétos, Sókratés, Prótagoras, moudrost, vědění, homo mensura, maieutika
This bachelor thesis examines the relation between knowledge and wisdom in the first third of Plato's Theaetetus. The question of how to interpret Socrates' understanding of knowledge and wisdom as being the same is considered in the first part. The next part focuses on Socrates' refutation of Protagoras' claim homo mensura, which represents a radically different conception of wisdom and knowledge. The paper aims to show what premises Socrates has when he inquires what knowledge is, and what role his midwifery has in the dialogue. The work's conclusion is that the disavowal of Protagoras' position is an important precondition for us to be able to define what knowledge is and also that in Plato's thinking the term of knowledge has both epistemological and ethical dimensions. Key words: Plato, Theaetetus, Socrates, Protagoras, wisdom, knowledge, homo mensura, midwifery