Abschiebung/Vertreibung in den deutschen und tschechischen Erinnerungskulturen
Transfer/Expulsion in the czech and german memory Cultures
Odsun/vyhnání v českých a německých kulturách vzpomínání
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111411Identifiers
Study Information System: 142989
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Urválek, Aleš
Schneider, Thomas
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Germanic Languages and Literatures
Department
Institute of Germanic Studies
Date of defense
7. 10. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
German
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Vyhnání|kultura vzpomínání|interkulturalita|floating gap|kulturní překlad|zapomněníKeywords (English)
Expulsion|Memory culture|Interculturality|floating gap|cultural translation|ForgettingPráce zkoumá, jak se zpracovává, vykládá a inscenuje vyhnání Němců z Československa v soudobé literatuře a umění. Koncentruje se na dvě centrální otázky: jak se předávají v těchto textech vzpomínky na odsun přes vícero generací a zda či jak jsou odlišné vzpomínky přeložitelné z jedné kultury vzpomínání do druhé. První část dizertace načrtává politické a diskurzivní kontexty českých a německých kultur vzpomínání a jejich dynamiku na základě modelu floating gap Jana Assmanna, resp. Jana Vansiny. V druhé části práce je představeno sedm strategií vzpomínání (dokumentovat, vykládat, vyšetřovat, vystavovat rozkouskované vzpomínky, vzývat/inscenovat trauma, kreslit genealogie, číst v krajinách), s jejichž pomocí autoři reprezentují odsun v literatuře a umění. Třetí část dizertace se koncentruje na problém interkulturní překladovosti vzpomínek a jejich vnitřní dialogičnosti. Jako červená nit se prací vine téma nevyhnutelného spojení vzpomínky a zapomnění, které se spájí a vzájemně vyžadují jak na úrovni literárních textů, tak i na úrovni politiky vzpomínání.
The thesis analyzes how the expulsion of Germans from Czechoslovakia is treated, interpreted and staged. It concentrates on two questions: what strategies do the authors use to recover the memory of the events and how do the different communities translate and share their memories? In the first part I sketch the development of the political contexts and discourses of expulsion in German and Czech memory culture on the basis of the model of ‚floating gap' by Jan Assman. In the second part, I present seven ‚strategies of commemoration' (Documenting, Interpreting, Investigating, Exhibiting of fragmentarized Memories, Swearing/staging of Trauma, Drawing of Genealogies, Reading in Landscapes), which the authors use in Literature (and Art) to represent the expulsion. The third part focuses finally on the problem of intercultural translation of memories, its shareability and the inner dialogism. The constant line of the analysis is the irreductibility of connection of memory and forgetting, which underline each other from the level of text to the level of memory politic.