Hodnocení úrovně motorických dovedností dětí I. stupně vybraných pražských základních škol
Evaluation of motor skills level in children of the primary education of selected Prague elementary schools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111112Identifiers
Study Information System: 199283
Collections
- Kvalifikační práce [8435]
Author
Advisor
Consultant
Komarc, Martin
Referee
Opatrná Novotná, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Physiotherapy
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
DCD, MABC-2, mladší školní věk, motorika, motorické dovednosti, pohybová inaktivita, vývojová dyspraxie, vývojová koordinační poruchaKeywords (English)
DCD, MABC-2, primary education children, motor skills, motor competence, physical inactivity, developmental dyspraxia, developmental coordination disorderNázev: Hodnocení úrovně motorických dovedností dětí I. stupně vybraných pražských základních škol Cíl: Hlavním cílem práce bylo zhodnotit aktuální úroveň motorických dovedností dětí na I. stupni vybraných pražských základních škol za pomocí standardizované testové baterie MABC-2. Dílčím cílem práce byla komparace úrovně dosažené v testu MABC-2 s daty získanými z dotazníkového šetření k pohybovým aktivitám zúčastněných probandů. (n=134). Metody: Výzkumu se zúčastnilo celkem 134 probandů (z toho 60 dívek a 74 chlapců) ve věku 7-12 let ze dvou vybraných pražských základních škol. U všech zúčastněných byla za pomocí standardizované testové baterie MABC-2 vyšetřena úroveň motorických dovedností. Testování proběhlo formou terénního šetření v rámci výuky tělesné výchovy na vybraných školách. Pro orientační vyšetření pohybového chování účastníků, bylo užito dotazníku navrženého konkrétně pro účely této práce, který vyplnili zákonní zástupci probandů. Data z dotazníkového šetření byla následně porovnána s úrovní dosaženou v testu MABC-2. K interpretaci výsledků a statistickému zpracování dat bylo užito MS Excel 2010. Z deskriptivních statistických metod bylo užito Studentova t-test a Cohenova koeficientu účinku. Výsledky: Dle testu MABC-2 bylo 10,4 % (n=14) probandů v souboru identifikováno s rizikem...
Title: Evaluation of motor skills level in children of the primary education of selected Prague elementary schools Objectives: The main aim of the study was to evaluate current level of motor skills of primary education children of selected Prague elementary schools using standardized assessment battery MABC-2. A partial goal of the study was to compare the level achieved in the MABC-2 test with the data acquired through the questionnaire survey regarding physical activities of participating responders. (n = 134). Methods: A total number of 134 responders (60 girls and 74 boys) aged from 7 to 12 years from two selected Prague elementary schools participated in the research. The level of motor skills of all participants was examined using a standardized assessment battery MABC- 2. The testing was carried out in the form of field research during physical education lessons at selected schools. A questionnaire designed specifically for the purpose of this study, subsequently completed by legal representatives of the responders, was used for the orientation examination of the physical behaviour of the participants. The data from the questionnaire survey was subsequently compared with the level achieved in the MABC-2 test. MS Excel 2010 was used to interpret the results and to process the data...