Klima školní třídy a edukační styl učitele
Classroom Climate and Teacher's Educational Style
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111097Identifikátory
SIS: 201742
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Čáp, David
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
2. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Klima školní třídy|školní třída|žák|učitel|edukační styl učitele|edukační vztah a řízení učiteleKlíčová slova (anglicky)
Clasroom climate|classroom|pupil|teacher|education style of teacher|educational relationship|educational leadershipDiplomová práce se věnuje problematice klimatu školní třídy a edukačního stylu učitele. Hlavním cílem je prozkoumání psychologických souvislostí mezi edukačním stylem učitele a sociálním klimatem školní třídy. Práce je rozdělena na část teoretickou a výzkumnou. Teoretickou část tvoří dvě kapitoly. První kapitola pojednává o psychosociálním klimatu školní třídy, zaměřuje se na školní třídu jako sociální skupinu, zabývá se také vývojovým obdobím žáků druhého stupně a dále samotnou problematikou klimatu školní třídy. V druhé kapitole je věnována pozornost edukačnímu stylu učitele. Ve výzkumné části jsou uvedeny výsledky kvantitativního výzkumu. U žáků druhého stupně sportovní základní školy a prvního stupně víceletého gymnázia bylo zjišťováno, jaké je klima ve školních třídách, dále jak na těchto školách žáci posuzují edukační styly třídních učitelů a následně vtahy mezi těmito fenomény, tedy mezi klimatem školní třídy a edukačním stylem učitele. V závěru práce jsou diskutovány výsledky výzkumné části a shrnuty poznatky výzkumného šetření. Klíčová slova Klima školní třídy, školní třída, žák, učitel, edukační styl učitele, edukační vztah a řízení učitele
Diplom work deals with the thema clasroom climate and educational style of the teacher. Main subject is analyzing of psychological subsequences amongst educational style of the teacher and social climate in classroom. The work is devided into theoretical and experimental part. Theoretical part consists of two chapters. First chapter deals with psychosocial climate in classroom, with focus on clasroom as a social group as well as development period of second level pupils. And furthermore deals with the problematic of clasroom climate itself. The main focus of second chapter is on educational style of the teacher. Results of quantitative research are stated in eperimental part. The quality of clasroom climate was explored with a survey amongst pupils of second level of sport Elementary school and pupils of first level of Grammar school. Moreover also how these pupils rate educational styles of their theacher. Than folows relation between these two above stated clasroom phenomenons - climate and education style of teacher. In the conclusion of diplom work is a discusion about results of experimental part and a summary of all identified facts. Keywords Clasroom climate, classroom, pupil, teacher, education style of teacher, educational relationship, educational leadership