Harmonizace melodických kroků v mluvené češtině a její percepční dopad
Harmonization of melodic intervals in spoken Czech and it perceptual impact
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111024Identifikátory
SIS: 203762
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šturm, Pavel
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Fonetika - Obecná lingvistika
Katedra / ústav / klinika
Fonetický ústav
Datum obhajoby
11. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
melodie řeči|intonace|percepční odezva|prozodie|harmonický poměrKlíčová slova (anglicky)
melody of speech|intonation|percpetual impact|prosody|harmonic ratioHlavním tématem této práce je zjistit, zda by se percepce lidské řeči změnila, pokud by řeč vycházela pouze z určitého inventáře použitelných intonačních kroků. Z jednoho takového intervalového inventáře totiž vychází téměř veškerá evropská hudba, a vzhledem k tomu, že hudba s řečí sdílí mnoho jevů a vlastností, lze stanovit hypotézu, zda se po takových úpravách nahrávek řeči, kde se základní hlasivková frekvence každého slabičného jádra zarovná do určité půltónové škály, nestane tato percepce příjemnější nebo naopak méně příjemnou. V teoretické části budou napřed shrnuty analogie mezi řečí a hudbou a funkce melodie řeči a její percepce, v metodické části pak budou popsány jak samotný percepční test, tak i několik názorných statistik týkajících se distribuce intonačních kroků v mluvené češtině. V závěru práce, ve výsledcích, vyjde najevo, že se zde žádná statisticky významná korelace podle stanovené hypotézy nevyskytuje, z testu nicméně vyplývá, že čím méně je mluvčí respondentům příjemný v neupravené nahrávce, tím většího zlepšení docílí po úpravě.
The main aim of this thesis is to establish whether the perception of speech would change if speech was based solely on a specific inventory of intonation patterns. Nearly all European music is based on a similar interval inventory, and since music and language share quite a lot of phenomena and attributes, a hypothesis can be established, stating that if speech recordings are modified and if the fundamental frequency of every syllabic nucleus is aligned into a semi-tone scale, the perception of such recordings might become either more or less pleasant. The theoretical part of the thesis covers the analogies between speech and music, and the function of intonation and its perception; the practical part elaborates on the perception test that was carried out, moreover, it introduces a few illustrative statistics dealing with the distribution of intonation patterns in spoken Czech. The end of the thesis presents the results of the administered perception test, which show that there is no statistically significant correlation in accordance with the proposed hypothesis, however, the test shows that the less pleasant a particular speaker is considered to be by the recipients in an unadjusted recording, the better this speaker is assessed when their recording is modified.