Volba generálního ředitele České televize v roce 2017 jako zpravodajské téma
The election of the Director General of Czech Television in 2017 as a news topic
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110718Identifiers
Study Information System: 192793
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Lokšík, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Journalism
Date of defense
24. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Česká televize, nastolování témat, veřejná služba, média, mediální agenda, Rada České televizeKeywords (English)
Czech Television, agenda-setting, public service, media, media agenda, Council of the Czech TelevisionPráce se zabývá volbou generálního ředitele České televize v roce 2017. Na téma je pohlíženo z hlediska mediální agendy jednotlivých tištěných a internetových médií. Zkoumaná média byla vybrána klíčem nejvyšší čtenosti ve zkoumaném období od začátku ledna do konce dubna 2017. Práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část se zabývá specifiky účinků médií, které kategorizuje do tří typů. Dále teorie zmiňuje koncept nastolováním témat, který řadíme do dlouhodobých účinků médií, a do kterého patří zkoumaná mediální agenda. Teorie také vymezuje pojmy veřejnoprávní média a média veřejné služby, pojmy s nimi související a základní právní ukotvení. Teoretická část představuje instituci České televize a její dozorčí orgán, který generálního ředitele volí, Radu České televize. Praktická část skrze analýzu zpravodajských výstupů, které byly k volbě ve vymezeném období publikovány, pomocí kvantitativní obsahové analýzy a kvalitativní analýzy rámců ukazuje, jakým způsobem byla volba v mediálním prostředím zobrazována a jaká témata nastolovala. V kvantitativní části jsou stanoveny kódy, které se ve zpravodajských výstupech nejvíce vyskytovaly. Kvalitativní část pak pracuje s pěti rámci, které z kvantitativní analýzy vyplynuly a bylo zajímavé je zkoumat do hloubky, tedy kvalitativním...
The thesis deals with the election of the Director General of Czech Television in 2017. The topic is viewed from the perspective of the media agenda of print and online media. The researched media was chosen by the key of the highest readership in the period from the beginning of January to the end of April 2017. The thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part deals with the specifics of the effects of media, which categorizes into three types. Furthermore, the theory mentions the concept agenda-setting, which belong to the long-term effects of the media, and which includes the examined media agenda. The theory also defines the concepts of public service and public service media, related terms and basic legal anchoring. The theoretical part also presents the Czech Television institution and its supervisory body, which elects the General Director, the Council of Czech Television. The practical part, through the analysis of news outputs that were published for the election in the defined period, using quantitative content analysis and qualitative analysis of the frameworks, shows how the choice was displayed in the media environment and what topics it raised. The quantitative part defines the codes that were most frequent in the news output. The qualitative part...