Sociální exkluze ve školní třídě
Social exclusion in school classrooms
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110716Identifikátory
SIS: 202385
Kolekce
- Kvalifikační práce [2773]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vágnerová, Marie
Fakulta / součást
Husitská teologická fakulta
Obor
Učitelství náboženství, etiky a filozofie
Katedra / ústav / klinika
HTF - Katedra učitelství
Datum obhajoby
24. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Sociální vyčlenění, inkluze, školní psycholog, šikana, primární prevenceKlíčová slova (anglicky)
Social exclusion, inclusion, school psycholog, bullying, primary preventionTato diplomová práce se zabývá sociálním vyčleněním. Teoretická část se zabývá sociálním vyčleněním - definicí, formami a důsledky tohoto jevu. Dále inkluzí, která je v českém školství relativně novým jevem. Jako poslední zahrnuje prevenci a to jak samotné programy, tak se zaměřuji také na školní psychology. Praktická část je složena z tématické analýzy polostrukturovaných rozhovorů se školními psychology na primárním a nižším sekundárním stupni vzdělávání. V těchto rozhovorech bylo mou snahou odpovědět na tyto tři výzkumné otázky. Jak školní psychologové vnímají děti, které se dostávají na okraj kolektivu ve třídě? Jak, podle školních psychologů, probíhají preventivní programy, které by měly tomuto jevu zabránit? Preventivní programy probíhají na všech školách dotazovaných školních psychologů. Všichni dotazovaní se shodovali na výhodách Jak se školním psychologům na problému sociálního vyčlenění spolupracuje s ostatními dospělými pečujícími o děti (učitelé, rodiče,…)? Všichni dotazovaní školní psychologové se s dětmi vyčleněnými s kolektivu ve třídách potkávají. Na tyto děti se zaměřují a chápou dlouhodobé i krátkodobé důsledky takového prostředí jak na vyčleňované dítě samotné, tak na celou skupinu. Preventivní programy jsou, podle jejich názoru dotazovaných školních psychologů, tím účinnější,...
This thesis is focused on social exclusion. Theoretical part is concerned with social exclusion - its definition, forms and consequences. The next topic is inklusion, that is relatively new phenomenon in czech education. The last part includes prevention, that means prevention programs and especially school psychologists. Practical part is composed of thematical analysis of semistructured interviews with school psychologists. These school psychologists work with children who attend primary and lower secondary education. My intention was to answer these three questions. How do school psychologists perceive children, who are getting on the margin of class group? How do the prevention programs, that are supposed to help socially excluded childer work, according to school psychologists? How do school psychologists co-work with other adults who take care of a child, that is socially excluded? All respondents (school psychologists) meet socially excluded children in their school. They pay special attention to the children. They also do comprehend short-term and long-term consequences of such environment, not only for the excluded child but for the whole group. Primary prevention programs are, according to interviewees, the more effective the sooner the first program starts. There are two groups of...