Zobrazit minimální záznam

Monsters in Medieval Imagination of British Isles
dc.contributor.advisorSuchánek, Drahomír
dc.creatorRoček, Martin
dc.date.accessioned2019-10-20T19:12:43Z
dc.date.available2019-10-20T19:12:43Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/110508
dc.description.abstract(česky) Předkládaná práce se zabývá otázkou, zdali křesťanská církev užívala příběhů obsahujících nestvůrné bytosti za účelem získání anglosaské společnosti pro novou víru. Tato otázka je rozebírána na příkladu interpretační a obsahové analýzy několika staroanglických textů z Nowellova Kodexu, a to heroicko-elegické básně Béowulf, cestopisného textu Dopisu Alexandra Aristotelovi, legendy o Životě svatého Kryštofa a bestiáře Liber Monstrorum, který jako jediný není součástí jmenovaného kodexu. První kapitola práce poskytuje stručný souhrn vnímání nestvůrných bytostí od pravěku do středověku. Další kapitola se zaměřuje na rozbor role hrdinů, přírody a vzdálenosti Britských ostrovů od tehdy vnímaného centra civilizovaného světa. Tato kapitola je potom uzavřena analýzou pohanských prvků básně Béowulf. Závěrečná kapitola se zaměřuje na pojetí nestvůrných bytostí v křesťanském prostředí a následné analýze vybraných staroanglických textů v křesťanské interpretační rovině. Práce dochází k závěru, že církev 6. až 10. století motivů monster neužívala cíleně. Naopak se ukazuje, že docházelo spíše k volnému prolínání germánských a křesťanských elementů a postupnému nahrazování těch germánských. Klíčová slova (česky) Monstra, Britské ostrovy, Středověká církev, Kázání, Christianizace, Imaginace, Severské mýty,...cs_CZ
dc.description.abstract(anglicky) The main question of this thesis is whether the Christian church used stories containing monster beings with the aim of converting the Anglo-Saxon society to the new faith. This question is looked at through interpretative and content analysis of several Old English texts from the Nowell Codex. These are: the heroic-elegiac poem Béowulf, the travelogue The Letter of Alexander to Aristotle, the hagiographic text The Passion of St Christopher and the bestiary Liber Monstrorum, which is the only afore mentioned text not included in the Nowell Codex. The first chapter of this thesis provides a basic summary of the perception of monster beings from the prehistoric times to the Middle Ages. The next chapter analyses the role of the hero, nature and the distance of the British Isles from the centre of the World as perceived at the time. This chapter ends with the analysis of the pagan elements in the poem Béowulf. The last chapter focuses on the interpretations of monster beings in Christian settings and analyses the chosen Old English texts on a Christian interpretative level. The thesis arrives at the conclusion that the Church of the 6th to 10th century didn't use the motifs of various monsters on purpose. On the contrary, it seems that Germanic and Christian elements freely converged, and...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectMonsters|British Isles|Medieval Church|Preaching|Christianization|Imagination|Northern myths|Exemplaen_US
dc.subjectMonstra|Britské ostrovy|středověká církev|Kázání|Christianizace|Imaginace|Severské mýty|Exemplacs_CZ
dc.title"Nestvůrné bytosti" ve středověké imaginaci Britských ostrovůcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-09-12
dc.description.departmentÚstav světových dějincs_CZ
dc.description.departmentInstitute of General Historyen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId190296
dc.title.translatedMonsters in Medieval Imagination of British Islesen_US
dc.contributor.refereeDrška, Václav
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistorie - obecné dějinycs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory - General Historyen_US
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
thesis.degree.programHistoryen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav světových dějincs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of General Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHistorie - obecné dějinycs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory - General Historyen_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.cs(česky) Předkládaná práce se zabývá otázkou, zdali křesťanská církev užívala příběhů obsahujících nestvůrné bytosti za účelem získání anglosaské společnosti pro novou víru. Tato otázka je rozebírána na příkladu interpretační a obsahové analýzy několika staroanglických textů z Nowellova Kodexu, a to heroicko-elegické básně Béowulf, cestopisného textu Dopisu Alexandra Aristotelovi, legendy o Životě svatého Kryštofa a bestiáře Liber Monstrorum, který jako jediný není součástí jmenovaného kodexu. První kapitola práce poskytuje stručný souhrn vnímání nestvůrných bytostí od pravěku do středověku. Další kapitola se zaměřuje na rozbor role hrdinů, přírody a vzdálenosti Britských ostrovů od tehdy vnímaného centra civilizovaného světa. Tato kapitola je potom uzavřena analýzou pohanských prvků básně Béowulf. Závěrečná kapitola se zaměřuje na pojetí nestvůrných bytostí v křesťanském prostředí a následné analýze vybraných staroanglických textů v křesťanské interpretační rovině. Práce dochází k závěru, že církev 6. až 10. století motivů monster neužívala cíleně. Naopak se ukazuje, že docházelo spíše k volnému prolínání germánských a křesťanských elementů a postupnému nahrazování těch germánských. Klíčová slova (česky) Monstra, Britské ostrovy, Středověká církev, Kázání, Christianizace, Imaginace, Severské mýty,...cs_CZ
uk.abstract.en(anglicky) The main question of this thesis is whether the Christian church used stories containing monster beings with the aim of converting the Anglo-Saxon society to the new faith. This question is looked at through interpretative and content analysis of several Old English texts from the Nowell Codex. These are: the heroic-elegiac poem Béowulf, the travelogue The Letter of Alexander to Aristotle, the hagiographic text The Passion of St Christopher and the bestiary Liber Monstrorum, which is the only afore mentioned text not included in the Nowell Codex. The first chapter of this thesis provides a basic summary of the perception of monster beings from the prehistoric times to the Middle Ages. The next chapter analyses the role of the hero, nature and the distance of the British Isles from the centre of the World as perceived at the time. This chapter ends with the analysis of the pagan elements in the poem Béowulf. The last chapter focuses on the interpretations of monster beings in Christian settings and analyses the chosen Old English texts on a Christian interpretative level. The thesis arrives at the conclusion that the Church of the 6th to 10th century didn't use the motifs of various monsters on purpose. On the contrary, it seems that Germanic and Christian elements freely converged, and...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav světových dějincs_CZ
thesis.grade.code1


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV