Percepce marketingových obsahů na sociálních médiích generací Z
Generation Z's perception of marketing content on social media
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110441Identifiers
Study Information System: 212047
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Schneiderová, Soňa
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Marketing Communications and Public Relations
Department
Department of Journalism
Date of defense
19. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
influencer marketing, generace Z, nativní reklama, regulace reklamyKeywords (English)
influencer marketing, generation Z, native advertisement, regulation of advertisementVýzkumy ukazují, že nejmladší generace Z tráví na chytrých zařízeních 10 hodin týdně. Obsahy na sociálních médiích jsou plné sponzorovaných příspěvků, jejich označení ale není konzistentní. Jsou identifikovány dva hlavní problematické momenty reklamy, první, když reklama není označena nebo je označena neefektivně a druhý, kdy je obsah mířený na děti a mladistvé, ačkoliv je pro ně silně nevhodný. V práci jsou poprvé uceleně představeny výzkumy z roku 2018 zabývající se problematikou skryté reklamy v českém prostředí, kvalitativní a kvantitavní. Poté je tvořena analýza přístupu různých vlivných subjektů v marketingovém průmyslu. Zjištění z analýzy ukazují vysokou nekonzistentnost regulace audiovizuálních obsahů v České republice.
Research shows that the youngest generation spends on average 10 hours per day of display time. Contents on social media are full of sponsored posts, however, there are not always marked. There were identified two main issues with advertisement on social media. First occurs when an advertisement is not marked or is not marked properly, the second occurs when the content is targeted to young audiences despite the fact that the content is highly inappropriate. Two researches of advertising on social media in Czech landscape from 2018 are introduced, qualitative and quantitative. After an analysis has been conducted regarding different approaches of stakeholders in the marketing industry, the findings suggest that regulations of audiovisual content in Czech Republic are highly inconsistent.