Podmínky pro reflexivní praxi pracovníků oddělení sociálně právní ochrany dětí
Conditions supporting reflexive practise in child welfare agency
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110431Identifiers
Study Information System: 210955
Collections
- Kvalifikační práce [6379]
Author
Advisor
Referee
Čajko Eibicht, Monika
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Management and Supervision in Social and Health Care Organizations
Department
Department of Management and Supervision in Social and Health Care Organisations
Date of defense
19. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
reflexivní praxe, reflexe, sebereflexe, sociálně právní ochrana dětí, případová studieKeywords (English)
reflexive practise, reflexion, self-reflexion, social and legal protection of children, case studyTématem práce je reflexivní praxe v prostředí sociálně právní ochrany dětí. Práce má empirický charakter a jejím cílem je zodpovědět výzkumnou otázku: jakým způsobem sociální pracovníci SPOD reflektují, jaké mají k reflexi vnější zdroje a jaké překážky reflexi brání. Přehledová část práce se zabývá nejprve popisem prostředí sociálně právní ochrany dětí s důrazem na specifika sociální práce v této oblasti a dále vymezením pojmu reflexivní praxe pro následný výzkum. Výzkum je proveden jako kvalitativní případová studie, skrze kterou jsou identifikovány podoby reflexe, které sociální pracovnice využívají, faktory reflexi podporující a také faktory, které reflexi brání. V závěru práce jsou na základě výsledků případové studie formulována doporučení pro rozvoj reflexivní praxe na odděleních sociálně právní ochrany dětí.
The present diploma thesis focuses on the reflective practice in the context of Social and Legal Protection of Children. The purpose of this work, which's design is empirical, is to respond the following research question: in what way the reflecting practice is applied by the social workers in the field of Social and Legal Protection of Children, what external resources can the social workers take advantage of and what obstacles are blocking their reflective practice. The research study part of this thesis aims to provide the description of the environment of the social work in this domain and, consequently, to define the term reflective practice for the research purposes. The following research is designed as a qualitative case study which identificates the forms of reflection used by the social female workers, its supportive factors as well as the restraining ones. In the final part of this thesis, based on the results of the case study, the recommendations for development of the reflective practice in the Social and Legal Protection of Children institutional departments are formulated.