Why are women becoming more entrepreneurial than man? Case Study: Czech Republic
Proč se ženy stávají více podnikatelské než muži? Případová studie České republiky
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/110417/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110417Identifikátory
SIS: 211393
Kolekce
- Kvalifikační práce [18181]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Koendjbiharie, Sarita
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Evropská společnost a politika: Václav Havel Joint Master Programme
Katedra / ústav / klinika
Institut mezinárodních studií
Datum obhajoby
19. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Angličtina
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
zaměstnanost žen, živnostnící, podnikání, trh práce, soukromníciKlíčová slova (anglicky)
labour market, female employment, self-employmentSebezaměstnání (samostatná výdělečná činnost) je považováno za klíčový prvek rostoucí ekonomiky a bod zájmu národních i mezinárodních institucí. Z toho důvodu je cílem této studie lépe pochopit, co míru sebezaměstnávání ovlivňuje a jak se vlivy liší s ohledem na pohlaví. Cíl práce je trojí. V prvé řadě, na základě rešerše literatury, představit souhrnný model faktorů, které hrají vliv v rozhodnutí stát se osobou samostatně výdělečně činnou. V druhé řadě analyzovat situaci v České republice (mimořádnou pro vyšší míru růstu podílu sebezaměstnaných žen než mužů) a prozkoumat jestli se jedná o celospolečenský fenomén nebo zda-li je jev přítomen pouze v některém období, kraji či odvětví. A zatřetí analyzovat, které faktory ovlivňují sebezaměstnání a jak se liší jejich vliv na ženy a muže. Odpověď na otázku Jak se liší dopad faktorů ovlivňujících sebezaměstnání na muže a ženy? je hledána pomocí kvantitativního výzkumu mezi nezávislými proměnnými (faktory mikro a makro prostředí) a závislou proměnnou (míra sebezaměstnanosti žen a mužů). Výzkum používá metody komparativní analýzy, korelační analýzy a vícenásobné regresní analýzy. Analyzována jsou sekundární data volně dostupná z online platforem veřejných institucí. Klíčová slova Podnikání, živnostníci, soukromníci, ženy podnikatelky, alternativní formy...
Self-employment has been considered an important part of recovering and growing economy as well as an area of interest of current governing bodies on national and supranational level. Therefore, this study aims to provide deeper understanding, what influences self-employment and how does such influence differ between men and women. Purpose of the study is threefold. First, to synthesize a model of influential factors based on current academic debate. Second, to analyze the case of the Czech Republic (exceptional in higher self-employment growth rates for women than men) to understand whether gender difference phenomenon is universal or only limited to time/space/industry. And third, to analyze what are factors driving self-employment. To answer the question How does influence of factors on self-employment differ between genders? correlation research design is introduced to examine relationships between micro- and macro-environment factors (explanatory variable) and gender specific self-employment rate (response variable). To analyze these relationships, secondary data collected from online open source platforms of national and supranational public institutions are utilized. Firstly, comparability analysis is conducted between male and female (self-)employment development in Czechia. Secondly,...