Komunikační strategie Evropského parlamentu v Bruselu na příkladu role-play game v Parlamentariu
Communication Strategies of the European Parliament in Brussels on the Example of the Role-play Game in Parlamentarium
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110398Identifiers
Study Information System: 203267
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Kasáková, Zuzana
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
International Area Studies
Department
Department of European Studies
Date of defense
19. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Evropský parlament, Parlamentarium, role-play game, mládež, politický marketing, politická komunikace, etnografieKeywords (English)
European Parliament, Parlamentarium, role-play game, youth, political marketing, political communication, ethnographyKomunikace Evropského parlamentu s veřejností se odehrává různými způsoby a na různých úrovních. V této diplomové je předložena analýza komunikace Evropského parlamentu prostřednictvím role-play game v bruselském Parlamentariu. Simulační hra legislativního procesu Evropské unie je dostupná ve všech úředních jazycích EU a je orientovaná převážně na publikum ve věku od 15 do 18 let. Její analýza v této práci vychází z teorie politické komunikace a politického marketingu, a zároveň z konceptu role-play game jako výukového prostředku. Metodou pro analýzu role-play game v Parlamentariu jako způsobu komunikace Evropského parlamentu je etnografický výzkum a jeho dílčí metody, zejména zúčastněné pozorování a dotazníkové šetření, dále doplněné o obsahovou analýzu materiálů hry. Jsou představeny způsoby propagace role-play game v Parlamentariu, následně je přiblížen průběh této hry a analyzován její text, aby nakonec mohly být ilustrovány způsoby recepce této aktivity. Práce tak reflektuje, do jaké míry je role-play game úspěšným prostředkem komunikace Evropského parlamentu s mladým publikem.
Communication of the European Parliament with the public takes place within various means and on different levels. This thesis offers an analysis of the European Parliament's communication strategy through the role-play game in the Brussels Parlamentarium. A role- play game simulating the legislative procedure of the European Union is available in all the EU official languages and it is targeted primarily at the youth between 15 and 18 years. The analysis is based on the political communication and political marketing theory, as well as on the concept of the role-play game as an educational tool. The methodological background of the analysis is embedded in the ethnographic research and its constituent methods, especially a participant observation and questionnaires survey, further completed by qualitative analysis of the visual and textual materials of the game. First, the advertising tools of the RPG are presented. Second, the course of the game is described and its transcript analysed. Third, the ways of reception of the activity by the participants are illustrated. The goal of the thesis is to show whether the role- play game is a successful communication tool of the European Parliament with the youth.