Jak žáci na prvním stupni vnímají spravedlnost? Morální usuzování žáků 1. stupně ZŠ v rámci výuky vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět
How do first graders understand fairness? Moral reasoning in the primary social sciences
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110118Identifikátory
SIS: 201525
Kolekce
- Kvalifikační práce [18678]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Rybák, David
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
9. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
morálka, morální usuzování, spravedlnost, vývoj morálního usuzování, spravedlivý trestKlíčová slova (anglicky)
morality, moral reasoning, fairness, fair punishment, developement of moral reasoningDiplomová práce se zabývá vnímáním pojmu spravedlnost žáky prvního stupně základní školy. Cílem této práce je blíže poznat způsoby, jakými děti na prvním stupni základní školy uvažují o spravedlnosti a co považují za spravedlivé a nespravedlivé. V teoretické části jsou popsány přístupy k tématu z hlediska psychologie, pedagogiky i etiky. Teoretická část se skládá ze tří hlavních kapitol. První kapitola se věnuje pojmu spravedlnost a možným výkladům tohoto slova. V druhé kapitole si čtenář přečte o různých koncepcích morálního usuzování. Práce seznamuje čtenáře s koncepcí morálního vývoje od Jeana Piageta a se stadiálním modelem Lawrence Kohlberga. Dále jsou v práci popsány teorie morálního usuzování některých Kohlbergových následovníků či kritiků. Třetí kapitola identifikuje některé determinanty, které mohou ovlivnit morální usuzování u žáků prvního stupně základní školy. Předmětem praktické části je výzkumná sonda týkající se morálního usuzování žáků. Tato výzkumná sonda pracuje s morálním dilematem od Jeana Piageta. Morální dilema se týká vnímání spravedlnosti a pracuje se spravedlivým trestem. Toto dilema je s žáky probíráno v rámci skupinových rozhovorů. Výzkumná sonda byla realizovaná se žáky druhé a třetí třídy základní školy. Výstupem práce jsou doporučení a náměty pro učitele.
The diploma thesis deals with the concept of fairness perception by pupils of primary school. The aim of this work is to get to know the ways in which children at primary school think about fairness and what they consider fair and unfair. The theoretical part describes approaches to the topic in terms of psychology, pedagogy and ethics. The theoretical part consists of three main chapters. The first chapter deals with the concept of fairness and possible interpretations of this word. In the second chapter, the reader reads about the different concepts of moral reasoning. The thesis introduces the reader to the concept of moral development by Jean Piaget and the stage theory of Lawrence Kohlberg. The thesis also describes some theories of moral reasoning created by some of Kohlberg's followers or critics. The third chapter identifies some determinants that can influence moral reasoning when dealing with primary school pupils. The practical part consist of a research probe concerning the moral reasoning of pupils. This research probe works with a moral dilemma created by Jean Piaget. The moral dilemma concerns the perception of fairness and works with fair punishment. This dilemma is discussed with pupils in group interviews. The research probe was conducted with pupils of the second and third grade...