Postoje studentů fyzioterapie k práci s pacienty s duševním onemocněním
Attitudes of physiotherapy students towards work with patients with mental illness
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110110Identifikátory
SIS: 198147
Kolekce
- Kvalifikační práce [3005]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Honců, Pavla
Fakulta / součást
3. lékařská fakulta
Obor
Fyzioterapie
Katedra / ústav / klinika
Klinika rehabilitačního lékařství
Datum obhajoby
13. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, 3. lékařská fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Cíl: Cílem této práce bylo zjistit, jaký postoj zaujímají studenti fyzioterapie jak k práci s pacienty s duševním onemocněním, tak i k samotným pacientům. Vedlejším cílem bylo zjistit, zda na tento postoj má vliv úroveň znalostí spojených s duševním onemocněním a absolvování odborné praxe v psychiatrickém zařízení. Metodika: Testování bylo provedeno pomocí dotazníkového šetření. Tento dotazník se skládal ze dvou standardizovaných testů pro měření stigmatizace (MAKS a MICA) a z části skládající se z vlastních otázek pro doplnění dalších informací. Výsledky: Studie se zúčastnilo 89 studentů fyzioterapie z různých měst a fakult ČR. Průměrné skóre škály MAKS u studentů fyzioterapie bylo 49 z celkového maxima 60, což značí velmi dobrou úroveň znalostí spojených s duševním onemocněním. Zároveň nebyl prokázán statisticky významný rozdíl v úrovni znalostí mezi studenty bakalářského a magisterského studia. Dále bylo zjištěno, že postoj studentů fyzioterapie k pacientům s duševním onemocněním je spíše pozitivní (průměrné skóre škály MICA bylo 68,7 z celkového maxima 96). Zde se naopak prokázal statisticky významný rozdíl v postoji mezi studenty bakalářského a magisterského studia. Absolvování odborné praxe v psychiatrickém zařízení se však neprojevilo jako statisticky významný vliv na postoj k pacientům s...
The main objective: The main goal of this work was to assess the attitude of physiotherapy students towards working with patients suffering from mental illness and to also assess their attitude towards mentally ill patients in general. The secondary aim concerns their level of knowledge of mental illnesses and professional experience during their practice at a psychiatric hospital and how they can both influence a student's attitude. Methods: To reach the final results a questionnaire was used. The questionnaire consisted of two parts: two standardized tests for measuring stigmatization (MAKS and MICA) and a set of my own questions for gaining further information. Results: Eighty-nine physiotherapy students from different towns and faculties participated in the study. An average score MAKS scale in the surveyed group of physiotherapy students was 49 out of a possible 60, indicating a very good level of knowledge of mental illnesses. A statistically significant difference in the level of knowledge was not proved between students of bachelor and master studies. Furthermore, the attitude of physiotherapy students to the mentally ill patients was found to be very positive (the average score was 68.7 on the MICA scale, out of a possible 96). This test detected quite a big difference concerning the...