Teoretická východiska a evaluace Instrumentálního obohacování Reuvena Feuersteina
Theoretical background and evaluation Reuven Feuerstein Instrumental Enrichment
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/10999Identifiers
Study Information System: 137074
Collections
- Kvalifikační práce [18712]
Author
Advisor
Referee
Štech, Stanislav
Šulová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogical Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 6. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
myšlení, programy a projekty, psychologický výzkumTuto práci inicioval zájem o Instrumentální obohacování jako o potenciální nástroj řešení výukových a adaptačních obtíží romských a sociálně slabých dětí v české škole. Za podpory Centra pro výzkum vývoje osobnosti a etnicity při Fakultě humanitních studií UK v Praze a v přímé návaznosti na pilotní českou studii s Instrumentálním obohacováním z devadesátých let dvacátého století byl připraven výzkumný projekt, jehož průběh a výsledky tato práce představuje. Výzkumný zájem o Instrumentální obohacování nás vedl ke studiu jeho teoretického zázemí, historických souvislostí jeho vzniku, badatelských počinů, které stály u jeho zrodu a pochopitelně i ke studiu publikací z výzkumu, který sledoval efekty Instrumentálního obohacování v podobných nebo alespoň blízkých podmínkách situaci našeho výzkumného Projektu. Literární zdroje pro vypracování tohoto textu tak téměř výhradně těží z literatury anglické, neboť právě v tomto jazyce existuje drtivá většina textů zaměřených na uvedená témata.
This thesis presents and discusses theoretical roots and background of Instrumental Enrichment. Reuven Feuerstein's Instrumental Enrichment was originally designed to overcome cognitive difficulties of culturally different children and adults in after second war Israel. Today this program is used all over the world in wide educational contexts. We introduce this program as a part of large body of research and knowledge in so called "thinking skills" domain too. This thesis also presents data from one year evaluation of this program as a tool for improving cognitive abilities and thinking skills of culturally and socially disadvantaged children in Czech primary school. Research design or our study refers to pilot (never published) evaluation study of Instrumental Enrichment in Czech Republic. It was prepared as a comparative, pre-post experimental design. We were interested in differences between experimental and control groups in performance on assessment battery before and after intervention. Assessment battery consisted of measures of cognitive abilities and IQ, school attainment tests and measures of self-esteem. For qualitative analyses we included diary of Instrumental Enrichment's lecturer and some tests from the assessment battery too. Data from both experimental (N=9, aged between 9 and 11) and...