Práce s textem ve výuce biologie
Work with text in Biology Teaching
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/109901Identifiers
Study Information System: 210087
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Consultant
Vitásková, Anna
Referee
Skýbová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Práce s textem, výuka biologie, didaktika biologie, výukové metodyKeywords (English)
Work with text, teaching of biology, didactics of biology, teaching methodsTato diplomová práce se zabývá problematikou práce s textem ve výuce biologie na základní škole. Cílem této práce je zjistit schopnost žáků analyzovat textové materiály a pracovat s nimi různým způsobem. Ve výzkumné části práce byly vytvořeny texty pro výuku žáků na 2. stupni základní školy a na ně navazujících 8 úloh. Úlohy byly zadány žákům (n = 75) v 6. - 8. ročníku v různých fázích hodiny. Následně byly úlohy vyhodnoceny a na základě výsledků posouzena schopnost žáků úlohy řešit. V šesti úlohách měli žáci vyšší úspěšnost než 70 %, pouze ve dvou úlohách získali žáci méně než 45 %. Výsledky výzkumu ukázaly, že schopnost žáků porozumět a pracovat s textem je na dobré úrovni. Bylo také zjištěno, s jakými metodami se žákům hůře pracuje a jakým způsobem je třeba úlohy upravit. Klíčová slova Práce s textem, výuka biologie, didaktika biologie, výukové metody
This thesis deals with the issue of working with text in biology lessons at primary schools. The aim of this work is to determine the ability of pupils to analyze text materials and to work with them in different ways. In the research part of the thesis were created texts for teaching pupils at the 2nd level of primary school and the following 8 tasks. Tasks were given to pupils (n=75) in grades 6, 7 and 8 at different stages of the lessons. The tasks were subsequently evaluated and the student's ability to solve the problem was assessed on the basis of the results. In six assignments, pupils had a higher success rate then 70%, while only two had less than 45%. Research results have shown that the ability of pupils to understand and work with text is good. It has also been found out which methods are amiss and how to adjust the tasks. Key words Work with text, teaching of biology, didactics of biology, teaching methods