Fenomén dezinformace v českém mediálním prostředí
The Phenomenon of Fake News in the Czech Media Milieu
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/109878Identifikátory
SIS: 200340
Kolekce
- Kvalifikační práce [6714]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Marcelli, Miroslav
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Elektronická kultura a sémiotika
Katedra / ústav / klinika
Katedra elektronické kultury a sémiotiky
Datum obhajoby
11. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
dezinformace, fake news, fallacie, média, argumentace, kritická diskurzivní anaýza, Aeronet.cz, AC24.cz, Instory.czKlíčová slova (anglicky)
disinformation, fake news, fallacy, media, argumentation, critical discourse analysis, Aeronet.cz, AC24.cz, Instory.czDiplomová práce se zaměřuje na téma dezinformace, které analyzuje s ohledem na české mediální prostředí. Důraz je přitom kladen na obsahovou analýzu dezinformačních zpráv s ohledem na jejich persvazivní funkci - jaké jsou obecné charakteristiky dezinformačních zpráv a jaké jazykové a rétorické prostředky využívají. Těžiště této analýzy představují fallacie, klamné či falešné argumenty. V první části diplomové práce je představen fenomén dezinformace v kontextu a s ohledem na dnešní dobu. Empirická část poté analyzuje konkrétní příklady dezinformačních zpráv publikovaných na vybraných českých dezinformačních serverech (Aeronet, AC24, Instory.cz). Při výběrů těchto serverů jsem dbal na jejich heterogennost co do struktury vedení a tematického zaměření. Výběr analyzovaných článků podléhal předem určeným kritériím - zaměřil jsem se na téma migrační krize, ke kterému se dané servery vyjadřovaly mezi lety 2015-2017.
This thesis focused on disinformation, providing analysis of media system in the Czech Republic. The main focus is on content analysis of disinformations and their persuasive function - explaining what are the ain characteristics of those news and which lingual and rhetorical tools they use. The main tool which is discussed and analysed in this thesis is fallacy, false or invalid arguments. Disinformation phenomenon and its place in today's world is explained in their first part of the thesis. The second, empirical part of the thesis looks at specific examples of disinformations which were published at selected Czech disinformation news websites (Aaronet, AC24, Instory.cz). Selection of those websites was guided by their diversity when it comes to structure and themes. The sample of analysed articles was subject to predefined standards, chosing articles with the theme of immigration crisis which were published between 2015 and 2017.