Chomejního koncepce velájat-e faqíh v zrcadle ší'itské teologie
Khomeini's conception of velajat-e faqih in the mirror of Shi'ite theology
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/10978Identifikátory
SIS: 109154
Kolekce
- Kvalifikační práce [23745]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mendel, Miloš
Kropáček, Luboš
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny a kultury zemí Asie a Afriky
Katedra / ústav / klinika
Ústav Dálného východu
Datum obhajoby
14. 6. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Při zkoumání rozvoje politického myšlení v islámu bychom se měli dozvědět. že muslimští učenci v průběhu minulých sto let vytvořili nové bezpříkladné teorie na poli politického myšlení. Někteří z nich však nebyli úspěšní při rozvoji a tyto teorie se ukázaly nevhodné pro chod záležitostí jejich společností. Íránská islámská revoluce v roce 1979 znamenala nahrazení monarchie Íránskou islámskou republikou. Inspirace pro novou vládu vzešla od velkého ájatolláha Sejjeda Rúholláha Músavího Chomejního, který jako první začal formulovat koncept islámské vlády počátkem sedmdesát)rch let, kdy byl v exilu v iráckém Nadžafu. vzdělávacím a poutním středisku ší'itského islámu. Je tedy nezbytné zamyslet se nad jeho myšlenkami a zkoumat jeho politické myšlení z rúzných důvodú: I. myšlení imáma Chomejního položilo základy velkému hnutí. tzn. íránské islámské revoluci. 2. vyvrcholením islámské revoluce v Íránu horlivě očekávali utlačovaní lidé světa . zvláště pak Íránci. plody tohoto hnutí. a proto by to mělo b)rt obšírně prostudováno. 3. kromě toho. aby se uchoval odkaz takového hnutí v historii. je nezbytné rozpracovat myšlenky 1nudttahida, jenž ml'1že ve světle islámského učení vyvolat hnutí vedoucí k ustavení islámského systému a on sám muže vzít na sebe vedení státu. Hlavním cílem Chomejního byla skutečnost aby vládou...
If we survey the development of political thought in Islam we would come to know that Muslim scholars. during the past hundred years. have developed new theories in the tield of Islamic political thought in an unprecedented manner. Yet some of them have not been successful in developing theories fit for running the affairs of their societies. The Iranian Islamic Revolution of 1979 resulted in the replacement of the monarchy by the Islamic Republic of Iran. The inspiration for the new government came from Great Ayatollah Seyyed Ruhollah Musavi Khomeini. who first began formulating his concept of an Islamic government in the early 1970s. while in exile in the Shi 'a Islam learning and pilgrimage center ofNajaf in Iraq. Thus, it is necessary to delve into his ideas and examine his political thought for various reasons: I. Imam Khomeini's thought laid the foundation of a great movement i.e .. the Islamic Revolution in Iran: with the culmination of the Islamic Revolution in Iran the oppressed peoples of the world, in general. and the Iranians. in particular. have been eagerly \Vaiting to reap the fruits of the movement. hence, it should be studied thoroughly; 3 moreover. in order to keep the record of such a movement in the history, it is necessary to work out the ideas of a 1'vfujtahid who. in the light of the...