Edukace žáků v Jedličkově ústavu a školách
Education of pupils in the Jedlička Institute and Schools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/109746Identifiers
Study Information System: 200997
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Němec, Zbyněk
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Jedličkův ústav a školy, metody vyučování, mozková obrna, podpůrná opatření, tělesné postižení, vzdělávací potřeby, vzdělávání žáků s tělesným postižením, didaktické a kompenzační pomůckyKeywords (English)
Jedlička Institute and Schools, teaching methods, cerebral palsy, support measures, physical disability, educational needs, education of physically disabled pupils, didactic and compensation aidsTato diplomová práce "Edukace žáků v Jedličkově ústavu a školách" obsahuje informace o vzdělávání žáků s tělesným postižením. Cílem diplomové práce bylo zjistit, jaké jsou potřeby a metody vzdělávání žáků s tělesným postižením. Cílem výzkumu bylo zjistit, jaké vyučovací metody, didaktické pomůcky, kompenzační pomůcky a další postupy a přístupy k žákům jsou využívané pedagogy na základní škole. Diplomová práce obsahuje analýzu přínosu Jedličkova ústavu a škol. Výzkum pracuje s následujícími metodami: strukturované rozhovory s pedagogy, zúčastněné pozorování na základní škole. Teoretická část práce obsahuje druhy tělesného postižení, souběžného postižení více vadami, Jedličkův ústav a školy a informace o vzdělávání žáků s tělesným postižením a se souběžným postižením více vadami. Praktická část práce se zabývá interakcí mezi žáky a pedagogy, mozkovou obrnou, vyučovacími metodami a potřebami žáků. Žáci potřebují bezbariérové prostředí, kompenzační pomůcky, podpůrná opatření, podporu jejich motivace a soběstačnosti. Učitelé učivo často vysvětlují a pokládají otázky. Žáci mají individuální vzdělávací plány, slovní hodnocení, klasifikaci, testy, zkoušení, exkurze a další školní kurzy. Pedagog volí vyučovací metody podle potřeb žáků. Informace o vzdělávacích a dalších potřebách jsou velmi důležité pro...
This diploma thesis "Education of Pupils at Jedlička Institute and Schools" contains information about physically disabled pupils. The aim of the diploma thesis was to discover the needs and methods of physically disabled pupils' education. The research was focused on what teaching methods, didactic tools, compensation aids and other means and access to pupils are used by teachers at primary school. The diploma thesis includes an analysis of an asset of Jedlička Institute and Schools. The research uses the following methods: structured interviews with teachers and participant observation at primary school. The theoretical part of the thesis comprises kinds of physical disability, combined disability, Jedlička Institute and Schools and information about education of physically disabled pupils and pupils with combined disability. The practical part of the thesis deals with an interaction between pupils and teachers, with cerebral palsy, teaching methods and pupils' needs. The pupils need a barrier-free environment, compensation aids, support measures, support of their motivation and self-sufficiency. The teachers often explain the school work and ask questions. The pupils have individual education, verbal evaluation, marks, tests, examinations, excursions and various school courses. The teacher...