The Correlations between Perceived Fluency and Productive Fluency in the Speech of Advanced Czech Speakers of English
Korelace mezi percepční plynulostí a verbální plynulostí v projevu pokročilých českých mluvčích angličtiny.
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/109724Identifikátory
SIS: 207831
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Cilibrasi, Luca
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglický jazyk
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglického jazyka a didaktiky
Datum obhajoby
10. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
plynulost|verbální plynulost|vnímaná plynulost|tempo řeči|mluvený jazyk|žákovský korpusKlíčová slova (anglicky)
fluency|productive fluency|perceived fluency|speech rate|spoken language|learner corpusDiplomová práce se zabývá tématem plynulosti žákovského jazyka, konkrétněji verbální a vnímanou plynulostí. Plynulost žákovského jazyka, plynulost českých žáků angličtiny nevyjímaje, nebyla dosud dostatečně prozkoumána. Cílem práce je určit, zda a do jaké míry korelují verbální plynulost, reprezentovaná tempem řeči, a vnímaná plynulost, reprezentovaná hodnocením posluchačů, a lépe porozumět procesu hodnocení plynulosti posluchačem. K analýze byly použity vzorky nahrávek z korpusu mluveného žákovského jazyka LINDSEI, pro něž bylo spočítáno tempo mluvy ve slovech za minutu, hodnocení plynulosti těchto vzorků rodilými mluvčími angličtiny na 7stupňové škále a komentáře hodnotitelů k procesu hodnocení. Analýza ověřuje hypotézu, že tempo řeči je jednou z několika složek, které ovlivňují vnímanou plynulost mluvy. Výsledky ukazují, že tempo řeči ovlivňuje vnímanou plynulost, ale v menší míře, než ukazuje předešlý výzkum a jednotliví posluchači se ve svých hodnoceních výrazně liší. Korelace pak byly nalezeny jen v případě některých hodnotitelů. To ukazuje, že plynulost je velice subjektivní, komplikovaný pojem, a další výzkum vnímané plynulosti, respektive jejích složek, je zásadní pro výuku jazyka a plynulosti jako takové.
The present thesis is concerned with the topic of fluency in learner language, more precisely of two types of fluency - perceived and productive. Little is known about L2 fluency, especially about the fluency of Czech learners of English. The main aim of the thesis is to establish whether there is a correlation between productive fluency, represented by speech rate, and perceived fluency, represented by native speakers' evaluations. In addition, it aims at better understanding the process of evaluation of perceived fluency by native speakers of English. The material for the analysis were samples of recordings from the LINDSEI corpus, for which speech rate in WPM was calculated, evaluations of fluency of these samples by native speakers of English on a 7-point scale and the raters' commentaries on the evaluation process. The analysis tries to prove or disprove the hypothesis that speech rate is one of the features which influence perceived fluency. The results show medium correlations for two raters, low or no correlations for the rest of the raters, showing together with the commentaries, that there is a relation between perceived fluency and speech rate, but it is not as strong as previous research suggests. The results show that fluency is a complicated, highly subjective phenomenon, and further...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Analýza českých mluvených projevů nerodilých mluvčích
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOPémová, Petra (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2017)Datum obhajoby: 11. 9. 2017(in English): The work in this diploma contains an analysis of speech accuracy and fluency of Russian speaking and English speaking students of Czech language, based on case studies. For these case studies two Russian ... -
Sprechgeschwindigkeit als Indikator der perzipierten Sprechflüssigkeit in Deutsch als Fremdsprache
Kovač, Mirjana M. (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Praha, 2021) -
Využití metody fonematického uvědomování dle D.B. Elkonina u dětí s poruchou plynulosti řeči
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOMalínská, Valentina (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2022)Datum obhajoby: 30. 5. 2022The topic of this bachelor's thesis is the possibility of utilization of Elkonin's method of phonemic awareness in children with speech fluency disorders. The theoretical part focuses on general definition of communication ...