Zvládací strategie dětí v závislosti na typu attachmentu
The relation between attachment style and coping strategies in children
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/109722Identifiers
Study Information System: 200826
Collections
- Kvalifikační práce [18636]
Author
Advisor
Referee
Michálková, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Zvládací strategie, strategie regulace emocí, attachment, stresKeywords (English)
Coping strategies, emotion regulation strategies, attachment, stressTématem této diplomové práce je zvládání stresu a attachment. Cílem je popsat, jak děti reagují a zvládají stres s ohledem na typ attachmentové vazby. Teoretická část se zabývá teorií stresu Lazaruse a Folkmanové (1987) a motivační teorií stresu (Skinner, Wellborn, 1994), ze které vycházela konstrukce otázek k rozhovoru. Výzkumu se zúčastnily děti ze šestých tříd ve věku 11-12 let. Pro výzkumný záměr byla použita kvalitativní metodologie, přičemž attachment byl u dětí měřen pomocí dotazníku (Experience in Close Relatioship) a zvládání stresu pomocí polostrukturovaného rozhovoru. Výsledky výzkumné části ukázaly, že v rámci tohoto výzkumu se děti liší v reakcích na stres a zvládání stresu podle typu attachmentu. Nejvýraznější rozdíl se ukázal mezi dětmi s bezpečným attachmentem a dětmi s ostatními typy attachmentu. Tyto dvě skupiny dětí se lišily v hodnocení stresujících situacích, v prožívaných emocích a významu sociální opory ve stresujících situacích. KLÍČOVÁ SLOVA Stres, zvládací strategie, attachment, reakce na stres, strategie emoční regulace
The diploma thesis concerns the link between coping and attachment. The primary aim is to discover and define how children cope in respect to specific type of attachment. Research sample includes children at the age of 11-12. Research methodologies include qualitive field research. The data were collected by a questionnaire (Experience in Close Relatioship) for purpose to meassure attachment. Research was then accompanied by semi-structured interviews with children, which based on theories of Lazarus and Folkman (1987) and motivational theory (Skinner and Wellborn, 1994). The findings show that in this research children with secure attachment cope differently from children with other types of attachment. The two groups of children vary in their reactions of stress, how they experience stressful encounters, in their appraisal of stresfull encounters and a purpose of social support. KEYWORDS Stress, coping strategies, attachment, stress reactions, emotional regulation
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Stratégia značky Redken - modifikácia B2B orientácie podniku smerom k B2C
Defence status: DEFENDEDLacková, Karina (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2022)Date of defense: 21. 6. 2022The main topic of this thesis is the modification of the Redken brand strategy from B2B to B2C orientation. Within the theoretical part, the current beauty market is primarily examined. The most important factors influencing ... -
Strategie žákovských řešení úloh rovnicového typu ve 4. a 5. ročníku ZŠ
Defence status: DEFENDEDJohánková, Renata (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016)Date of defense: 19. 5. 2016V současné době se na školách kromě tradičního pojetí výuky matematice vyskytuje i způsob výuky Hejného metodou. Cílem této práce je porovnat dvě skupiny žáků (tradičně vedení a vedení Hejného metodou) a jejich strategie ... -
Verbal communication strategies in English as a foreign language
Defence status: DEFENDEDČervenková, Tereza (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2018)Date of defense: 10. 9. 2018It is desirable that language learners develop their strategic competence, which allows them to communicate the intended meaning when facing breakdowns in communication. One of the manifestations of strategic competence ...