Pěstitelské práce na vybraných základních školách
The Growing Education at the Selected Elementary Schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/109675Identifikátory
SIS: 186783
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Skýbová, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - biologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
11. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
pěstitelské práce, základní školy, potravinová soběstačnost, výuka předmětu, dobrá praxe, praktické činnostiKlíčová slova (anglicky)
growing, the elementary schools, food sovereignity, subject teaching, good practice, work activitiesTato diplomová práce se zabývá výukou pěstitelských prací na vybraných základních školách. V teoretické části je charakterizován předmět Pěstitelské práce a je uvedena stručná historie výuky tohoto praktického předmětu. Dále je věnována pozornost současnému zastoupení pěstitelských prací ve školních vzdělávacích programech, je uveden přehled očekávaných výstupů a obsahu učiva tohoto předmětu a jsou sestaveny možnosti aplikace průřezových témat a mezipředmětových vztahů v jeho rámci. V závěru teoretické části jsou uvedeny prostorové možnosti pro výuku tohoto předmětu, přehled vydaných učebnic a metodických materiálů, možnosti inovace předmětu a jeho souvislost s potravinovou soběstačností a využíváním potravin z místních zdrojů. Praktická část se zabývá nejprve zodpovězením základní výzkumné otázky: Jak probíhá výuka předmětu Pěstitelské práce na vybraných základních školách? Uvedeny jsou charakteristiky jednotlivých škol, je popsán způsob, hodinová dotace a formy výuky tohoto předmětu, vybavení školy pro výuku předmětu a popsány jsou také aktuální, zajímavé a netradiční metody, které mohou posloužit jako příklady dobré praxe výuky Pěstitelských prací. Tyto údaje byly zjišťovány formou kvalitativního výzkumu. Dále se praktická části zabývá zodpovězením vedlejších výzkumných otázek a uvedeny jsou...
This diploma thesis deals with teaching growing at primary schools. In the teoretical part the subject growing is charakterized and there is a brief history of teaching this practical subject. Furthermore, attention is paid to the current representation of growing in school education programs, there is an overview of expected outcomes and content of the subject matter of this course and possibilities of application of cross-curricular themes and interdisciplinary relations within it. At the end of the theoretical part there are spatial possibilities for teaching this subject, possibilities of innovation of subject and its link with food sovereignty and the use of local food. The practical part firstly answering the basic research question: How is the teaching of the subject of cultivation work in selected primary schools? The characteristics of each school are described, the hourly subsidies and forms of teaching of this subject, the equipment of the school for the teaching of the course, and the current, interesting and unconventional methods that can serve as examples of good practice of teaching Cultivation works. These dates were assessed in the form of qualitative research. In addition, the practical part is answering the secondary research questions and the results of the quantitative survey,...