Základy molekulární biologie na základních školách pomocí hands-on aktivit
Basics of Molecular Biology at Secondary Schools by Hands-on Activities
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/109655Identifiers
Study Information System: 173013
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Hlaváčová, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biology
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
centrální dogma molekulární biologie, hands-on aktivity, kritické myšlení, modely, mezipředmětové vztahyKeywords (English)
Central Dogma of the Molecular Biology, Hands - on Activities, Critical Thinking, Models, Cross-Curricular RelationshipsCílem práce bylo vytvořit a ověřit výukový cyklus zaměřený na molekulární biologii s využitím hands-on aktivit, aktivizačních metod a kritického myšlení. Celkem se ověřování zúčastnilo 99 žáků dvou základních škol (9. ročníky) a jednoho víceletého gymnázia (ekvivalentní ročník k základním školám). S jejich pomocí se podařilo vytvořit atraktivní výukový cyklus z molekulární biologie, který je možné bez zásadních úprav a s nízkými náklady rovnou použít.
The aim of this study is to prepare and verify a molecular biological teaching cycle. This cycle is focused on hands-on activities, critical thinking and student's activity. A total of 99 pupils from two elementary schools (9th grade) and one multi-year grammar school (equivalent to primary schools) participated in the verification. They helped to create an attractive learning cycle from molecular biology, which can be used directly without major modifications and low cost.