Pilotní projekt třídy pro žáky s autismem implementující poznatky Aplikové Behaviorální Analýzy
Project of class for puppils with autism implementing knowledge of Applied Behavior Analysis
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/109313Identifikátory
SIS: 194869
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Felcmanová, Lenka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
9. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Aplikovaná behaviorální analýza, verbální chování, diagnostický materiál VB-MAPP, intenzivní učení v dílčích krocích (ITT), výuka v přirozeném prostředí (NET)Klíčová slova (anglicky)
Applied Behavioral Analysis, Verbal Behavior, Diagnostic Material VB-MAPP, Intensive Trail Teaching (ITT), Natural Environment Training (NET)Cílem této závěrečné práce je popsat a vyhodnotit vzdělávání žáka s autismem ve škole hlavního vzdělávacího proudu podle principů aplikované behaviorální analýzy. Výchozí metodou je Pensylvánský projekt verbálního chování, který byl implementován na české základní škole. Práce přináší teoretický popis této vzdělávací metody a dílčích technik. Jejich praktické uplatnění pak názorně přibližuje výzkumná kazuistika žáka, který byl sledovaný v rámci výzkumného šetření. V této výzkumné kazuistice jsou analyzovány vstupní dovednosti sledovaného žáka a zhodnoceny jeho pokroky v dílčích oblastech nejen podle diagnostického materiálu VB-MAPP. Klíčový je popis rozvoje verbálního chování, které tato vzdělávací metoda systematicky rozvíjí, a který je nedílnou součástí aktivní účasti žáka ve společném vzdělávání. Práce přináší nový pohled na vzdělávání žáků s autismem v rámci společného vzdělávání na základní škole. Žáci zapojeni do tohoto způsobu vzdělávání mohou do školy nastoupit, přestože ještě nejsou verbálně dostatečně vybaveni a neměli by benefit z frontálního vyučování a společné výuky. Do kmenové třídy jsou integrováni s ohledem na své aktuální dovednosti. Proces postupné integrace je zcela individuální a vychází z připravenosti konkrétního žáka. Je možné i neverbálním dětem s autismem nabídnout...
The aim of this thesis is to describe and evaluate the education of an autistic pupil in the mainstream school according to the principles of applied behavioural analysis. The default method is the Pennsylvania Verbal Behavior Project, which was implemented at a Czech primary school. The thesis presents a theoretical description of this educational method and its particular techniques. Their practical application is illustrated by the research case study report of a pupil, who was observed in my research. In this research case analysis, I have analysed the input skills of the observed pupil and his progress in particular areas and evaluated status not only according to the VB-MAPP diagnostic material. Description of the development of verbal behaviour is the core objective systematically developed by this educational method and it is an integral part of the pupil's active participation in joint learning. The thesis comes with a new perspective on the education of pupils with autism in the framework of common education at primary school. Pupils involved in this type of education can enter the school even though they are not yet adequately equipped with verbal skills and would not benefit from frontal teaching and common learning process. They are integrated into the ordinary class with respect to...