Prevence a řešení kyberšikany učitele na základní škole v Plzeňském kraji
Prevention and solution of cyberbullying teacher at primary school in the Pilsen region
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/109306Identifiers
Study Information System: 201551
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Květoňová, Lea
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
kyberšikana, šikana, prevence rizikového chování, žáci, internet, sociální sítěKeywords (English)
cyberbullying, bullying, preventionof risky behavior, students, internet, socialnetworkTato práce je zaměřena na prevenci kyberšikany na školách a řeší téma kyberšikany učitele. Cílem práce je popsat preventivní opatření a postup při výskytu kyberšikany ve škole Plzeňského kraje. Aktuálnost tématu odráží Národní výzkumu kyberšikany učitelů Kopeckého a Szotkowského (2016), ve kterém je uvedeno, že pětina z dotazovaných učitelů se setkala s jednorázovými kybernetickými útoky a 94 z 5 136 pedagogů se stalo obětí kyberšikany. Problém je analyzován v dokumentech školy (školní řád, Minimální preventivní program, Prevence proti šikanování a kyberšikaně, výroční zpráva 2017/2018) a rozhovoru s výchovnou poradkyní. Kódování dokumentů se zaměřuje na to, kdo provádí na škole prevenci rizikového chování, v jakých předmětech a jakou formou. Analyzovány jsou vzdělávací akce pro pedagogy a postup při řešení šikany nebo kyberšikany. KLÍČOVÁ SLOVA kyberšikana, šikana, prevence rizikového chování, žáci, internet, sociální sítě
This bachelor thesis is about prevention of cyberbullying (teacher) in schools. The object of the work describe preventiv measures and what to do when the cyberbullying occurs. The respondent is school from Pilsen region. This actual topic describe National research on cyberbullying teachers from Kopecký and Szotkowski (2016). In research is written, that one fifth know cyber attacks and 94 from 5 136 respondents (teachers) were victims of cyberbullying. Topic is analyzed in schools documents (school rules, Minimum preventiv program, Bullying and cyberbullying prevention, annual report 2017/2018) and in interview with educational adviser. Documents are encoded. The questions in the practical part are - who do prevention of risky behavior, in which items and what form. Analyzed are educational events for teachers and process, when the bullying or cyberbullying is in the school. KEYWORDS cyberbullying, bullying, prevention of risky behavior, students, internet, social network