Strategie ředitele při získávání a výběru pedagogických pracovníků v mateřských školách
Strategy of headmaster in selection and recruitment of pedagogical staff in kindergarten
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/109296Identifiers
Study Information System: 206903
Collections
- Kvalifikační práce [18095]
Author
Advisor
Referee
Šafránková, Jana Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 5. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Personální management, personální plánování, výběr a získávání pracovníka, mateřská škola, ředitel, pedagogický pracovníkKeywords (English)
Personnel management, personnel plan, recruitment and selection, nursery schools, headmaster, the teaching staffDiplomová práce se zabývá získáváním a výběrem pedagogických pracovníků v alternativních mateřských školách. V teoretické části vymezuje personální management a charakterizuje jeho hlavní úkoly. Dále se zaměřuje na získávání a výběr pracovníků. Popisuje způsob realizace, metody a zdroje, které se při získávání a výběru pedagogických pracovníků nejčastěji využívají. Charakterizuje vybrané typy alternativních mateřských škol, dále definuje roli ředitele školy jako personalisty a pedagogického pracovníka jako uchazeče o volné pracovní místo. Praktická část je pak postavena na kvantitativním výzkumném šetření, jehož výsledkem je charakterizace metod a postupů, které nejčastěji ředitelé (případně personalisté) využívají při získávání a výběru pedagogických pracovníků. Na základě zjištěných výsledků vznikl obecný ucelený personální plán pro získávání a výběr pedagogických pracovníků v alternativních mateřských školách, který může sloužit jako podpůrný materiál pro ředitele mateřských škol (hlavně se zaměřením na ty alternativní) nebo jako studijní podklad v oblasti personálního řízení.
This diploma thesis deals with recruitment and selection of the teaching staff in alternative nursery schools. The theoretical part defines personnel management and characterizes its main tasks. Furthermore, it focuses on recruitment and selection of staff. It describes ways of implementations, methods and sources, which are frequently used for recruitment and selection of the teaching staff. It defines selected types of alternative nursery schools, the role of the headmaster and the teacher. The practical part is based on quantitative survey. The results of the survey describe methods and ways of implementations, which are most frequently used by headmasters or human resources officers when recruiting the teaching staff. Furthermore, the results are used for creating a general comprehensive personnel plan for recruitment and selection the teaching staff in alternative nursery schools, which can be used by headmasters of nursery schools (especially the alternative ones) or as a study material in the area of human resources.