Učení se žáků z edukativního materiálu sledované oční kamerou
Pupils' learning from educational material followed by eye-tracking method
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/109257Identifiers
Study Information System: 195065
Collections
- Kvalifikační práce [10957]
Author
Advisor
Referee
Snětinová, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Physics Directed Towards Education
Department
Department of Physics Education
Date of defense
9. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
učební text, fyzika, oční kameraKeywords (English)
educational text, physics, eye-trackerTato práce byla zaměřená na sledování průběhu čtení učebního textu (1 strana učebnice fyziky pro ZŠ) žáky a na to, jaký vliv na něj mají otázky k textu doplněné. Sledování proběhlo metodou oční kamery a výzkumu se účastnilo 12 žáků a 1 vyučující, všichni ze středních škol. Žáci, kteří měli k dispozici otázky, se textu věnovali téměř dvakrát déle. Obecně žáci věnovali minimální pozornost doprovodnému vizuálnímu materiálu (obrázky, grafy). Žáci, kteří četli text s otázkami, obrázkům a grafů věnovali pozornosti více, než žáci s textem bez otázek. Analýzy gaze plotů a rozhovorů ukázaly, že žáci občas vyhledávají nebo si zapamatují pouze klíčové pojmy bez kontextu, což v některých případech vede k chybnému pochopení daného pojmu nebo tématu.
This thesis focused on monitoring the process of reading an educational text by pupils and the influence of text related questions on this process. The monitoring was done using the eye-tracking method and 12 pupils and 1 teacher took part in the study, all of them from various high schools. The study showed that pupils who have text related questions at their disposal spend almost twice the time reading the educational text. Moreover, they tended to pay more attention to additional visual material such as pictures and graphs. By analyzing gaze plots and interviews with the pupils we found out that from time to time they seek out or remember key concepts with no further context, which in turn sometimes leads to incorrect understanding of the concept or the covered topic.