Využití her ve výuce německého jazyka se zaměřením na rozvoj psaní
Using games in teaching German with focus on development of writing skills
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/109151Identifikátory
SIS: 202242
Kolekce
- Kvalifikační práce [18678]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Švermová, Dagmar
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - německý jazyk
Katedra / ústav / klinika
Katedra germanistiky
Datum obhajoby
6. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
němčina jako druhý cizí jazyk, řečové dovednosti, písemný projev, didaktická hra, písemné hry, aktivizační výuková metodaKlíčová slova (anglicky)
German as second foreign language, language skills, writing, didactic game, writing games, activating teaching methodPředmětem zkoumání diplomové práce je možný rozvoj písemného projevu v německém jazyce skrze didaktické hry u žáků základních škol. Teoretická část zasazuje písemný projev do oblasti cizojazyčné didaktiky a popisuje jeho důležité aspekty, jako jsou vývoj, funkce a přínos ve výuce cizího jazyka. Dále se soustředí na pojetí písemného projevu ve Školním vzdělávacím plánu vybrané základní školy, kde byl výzkum práce realizován. Také představuje hry jako možnou výukovou metodu, která je zacílená na rozvoj psaní. V souvislosti s hrami se zabývá hodnocením, rolemi učitele, významem her ve výuce a jejich klasifikací. Praktická část se věnuje samotnému výzkumu práce. Nejprve popisuje písemné hry, které dělí na tři fáze - přípravné, výstavbové a strukturující, a které mají žáky v jejich písemném projevu postupně rozvíjet. Z navržených her bylo vybráno 6 her, jež byly s žáky prakticky ověřeny. K praktickému ověření možného rozvoje písemného projevu u žáků vybrané školy sloužily dvě výzkumné metody, metoda experimentální a dotazníková. Cílem práce bylo zjistit, zda navržené hry přispěly k rozvoji písemného projevu žáků dané základní školy. Z výsledků výzkumu je patrné, že písemné hry přispěly k celkovému rozvoji písemného projevu žáků vybrané školy. KLÍČOVÁ SLOVA němčina jako druhý cizí jazyk, řečové...
The thesis deals with possible progress in writing in German of students at secondary schools by the use of didactic games. The theoretical part sets writing in context of language didactics and describes its significant aspects such as development, functions, and contribution to teaching a foreign language. It also focuses on conception of writing in the school educational plan of secondary school, at which the research was done. Then, it introduces games as a possible activating teaching method aimed at development of writing and describes their evaluation, roles of teacher, purpose, and classification. The practical part is devoted to the actual research. Firstly, it depicts writing games that are divided into three parts - preparing, building, and structuring, and designed to gradually develop writing of students. From these writing games, six were chosen to be practically verified at the secondary school. For this verification, two methods were selected, an experiment and a questionnaire. The aim of the thesis was to find out whether the selected writing games contributed to the development of writing of students at the secondary school. The results show clearly that the writing games contributed to the development of writing of the students at selected school. KEY WORDS German as second...