PaunPacker - Texture Atlas Generator
PaunPacker - aplikace pro tvorbu texture atlasů
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/109133Identifiers
Study Information System: 213747
Collections
- Kvalifikační práce [10678]
Author
Advisor
Referee
Pelikán, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
General Computer Science
Department
Department of Distributed and Dependable Systems
Date of defense
5. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Atlas textur, Rectangle packing, WPF, PluginKeywords (English)
Texture atlas, Rectangle packing, WPF, PluginCı́lem této práce bylo vytvořit rozšiřitelnou aplikaci pro tvorbu atlasů tex- tur, které půjde posléze použı́t při vývoji 2D her. Rozšiřitelnost aplikace spočı́vá v možnosti vytvářet a importovat moduly obsahujı́cı́ algoritmy pro tvorbu at- lasů textur, zpracovánı́ obrázků a export metadat. Schopnost rozšiřovat aplikaci pomocı́ modulů činı́ z aplikace také přı́padný nástroj pro testovánı́ nově vy- nalezených algoritmů či variacı́ těch stávajı́cı́ch. Softwarové řešenı́ zahrnuje aplikaci s uživatelským rozlišenı́m, která umožňuje uživateli vytvářet atlasy textur a provádět dalšı́ zpracovánı́ textur. Řešenı́ navı́c také obsahuje několik výchozı́ch implementacı́ dřı́ve zmı́něných rozšiřitelných komponent, konkrétně: rozmı́sťovacı́ch algoritmů, nástrojůpro zpracovánı́obrázků a exportérů metadat. Konkrétnı́ algoritmy, které jsou implementovány v našem řešenı́, zahrnujı́ (mimo jiné): algoritmus Bottom-left, algoritmus Skyline, algorit- mus Guillotine a také genetický algoritmus. Všechny zmı́něné mohou být použity jako výchozı́ bod při vytvářenı́ nových modulů. Kromě generovánı́atlasůtextur umı́naše aplikace generovat také metadata, která lze importovat podporovanými hernı́mi frameworky či knihovnami. Samotný...
The goal of this thesis was to create an extensible application for packing textures into texture atlases, that could then be used in 2D game development. The extensibility lies in the possibility to create and import plugins, containing algorithms for packing, image processing, and metadata exporting. The ability to extend the application by means of plugins makes our application also suitable for testing of newly invented algorithms or for testing of custom variations of the existing ones. The software solution includes application with user interface that allows the user to create texture atlases and perform additional processing of the textures. Apart from that, we have also included several default implementations of some of the extensible components, namely: placement algorithms, image processing tools and metadata exporters. The concrete algorithms that are implemented in our solution are (among others): Bottom-left algorithm, Skyline algorithm, Guillotine algorithm and also a genetic-based algorithm. All of that can be used as a starting point when developing new plugins. In addition to generating texture atlases, our application can also generate meta- data, that can then be imported by supported game frameworks or libraries. The process of metadata serialization is also customizable, and so users...