Výkové strategie v hodinách CLIL
Instructional strategies in CLIL lessons
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/108973Identifikátory
SIS: 162340
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kovaříková, Miroslava
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
4. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
výukové strategie, CLIL, kvalitativní výzkum, obecná didaktikaKlíčová slova (anglicky)
instructional strategies, CLIL, qualitative research, general methodologyTato diplomová práce pojednává o výukové strategii CLIL (Content Language Integrated Learning), tzn. o výuce obsahu nejazykového předmětu v jiném než rodném jazyce. CLIL využívá různé výukové metody a strategie, jejichž cílem je snaha dopomoci žákům k získání znalostí a dovedností týkajících se obsahové stránky vyučovaného nejazykového předmětu prostřednictvím zapojení prvků výuky cizího jazyka. Dalším cílem CLIL strategie je podpora rozvoje žákovské kompetence k učení. Diplomová práce si klade za cíl ověřit na základě zúčastněného pozorování, rozhovorů s účastníky výzkumu a analýzy vstupních materiálů, zda a do jaké míry CLIL výuka poskytuje žákům příležitosti pro rozvoj této kompetence. Teoretická část diplomové práce se zaměřuje na popis vzniku CLIL a dále na teoretické koncepty stojící za zvolenými metodami a strategiemi, které jsou v hodinách CLIL využívány. Praktická část diplomové práce pak analyzuje zvolené metody případové studie se zaměřením na jevy a procesy směřující k podpoře žákovské kompetence k učení. KLÍČOVÁ SLOVA: CLIL (Content Language Integrated Learning), hard CLIL, soft CLIL, výuka nejazykového předmětu, výuka cizího jazyka, scaffolding, kompetence k učení
This thesis deals with CLIL (Content Language Integrated Learning) as a teaching strategy which uses a foreign language for teaching the content of a non-language subject. The aim of CLIL and its various teaching methods and strategies is for the students to obtain knowledge and skills in a content subject through a foreign language. The third goal of the CLIL strategy is the development of the students'learning skills. The aim of this thesis is to evaluate through the class observation, teacher and students interview and the analysis of the input material, whether and into what extent CLIL provides the students with the opportunities for developing their learning skills. The theoretical part deals with the description and the development of CLIL and its theoretical concepts. The practical part analyzes the used methods of the qualitative study focusing on situations and processes leading to development of the students' learning skills. KEYWORDS: CLIL (Content Language Integrated Learning), hard CLIL, soft CLIL, teaching content subject, teaching foreign language, scaffolding, learning skills