Realizace multikulturní výchovy v programu Začít spolu na 1. stupni základní školy
Implementation of ulticultural education in the Step by Step program in primary education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/108959Identifiers
Study Information System: 214225
Collections
- Kvalifikační práce [19128]
Author
Advisor
Referee
Pěnička, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Začít spolu, předsudek, multikulturní výchova, stereotyp, průžezové téma, tolernace, komunikaceKeywords (English)
Step by Step, prejudice, multicultural education, stereotype, cross-sectional module, tolerance, communicationDiplomová práce se zabývá realizací multikulturní výchovy ve vzdělávacím programu Začít spolu. Teoretická část práce je rozdělena do tří hlavních kapitol. První z nich se věnuje vymezení základních pojmů, které se k multikulturní výchově vztahují. Mimo to uvádí i oficiálně uznané národnostní menšiny v České republice a vývoj počtu cizinců, kteří na našem území pobývají. Dále se blíže tato kapitola zaobírá předsudky a stereotypy. Druhá kapitola je zaměřena na Multikulturní výchovu, jakožto jedno z průřezových témat v RVP ZV. Práce v této části průřezové téma charakterizuje, popisuje tematické okruhy a možné přístupy ve výuce. Třetí kapitola rozebírá vzdělávací program Začít spolu a podrobně se věnuje jeho stěžejním prvkům. V praktické části práce je detailně popsán kvalitativní výzkum, prováděný s pátou třídou ZŠ Petřiny - sever, která se podle vzdělávacího programu Začít spolu řídí. Tento výzkum zaměřený na oblast předsudků, stereotypů a odlišností je realizován formou týdenní práce v centrech aktivit, při kterých je učitel participačně zapojen. Zjišťuje, jestli žáci dokážou identifikovat tyto projevy ve společnosti a v sobě samých, zda jsou schopni vcítit se do role těch, kteří jsou díky své odlišnosti nějakým způsobem omezováni, a jestli dokážou popsat jejich pocity. Podle výsledků výzkumu žáci...
This diploma thesis focuses on implementation of multicultural education in the Step by Step program in primary education. The theoretical part is divided into three chapters. The first one defines the basic concepts that apply to multicultural education. In addition, it also mentions officially recognised national minorities in the Czech Republic and the evolution of the number of foreigners residing on or territory. Further this chapter explains prejudice and stereotypes. The second chapter focuses on multicultural education as one of the cross-section modules in Framework Czech Educational Program. In this part, the thesis characterizes the cross-section theme and describes the thematic circuits and possible approaches to teaching. The third chapter discusses the educational program Step by Step and details its core parts. In the practical part of the work, qualitative research is described in detail, carried out with the fifth grade of Elementary School Petřiny - Sever, which follows the educational program Step by Step. This researched that is focused on prejudice, stereotypes and differences is implemented in the form of weekly project in the "activities centers", in which the teacher participates. His job is to find out if pupils are able to identify these phenomena in not only the society,...