Člověk proti pokušení: Mefistofelské svádění v českém dramatu 70. a 80. let 20.století
Resisting Temptation:Mephistophelian seduction in Czech Theatrical Drama of the 1970's and 1980's
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/108931Identifikátory
SIS: 188416
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kubíček, Tomáš
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
4. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
pokušení, ďábel, mefistofelské svádění, postava, princip zla, drama, Faust, Mefistofeles, Václav Havel, Oldřich Daněk, Jiří SuchýKlíčová slova (anglicky)
Temptation, Devil, Mephistophelian seduction, protagonist, evil principle, drama, Faust, Mephistopheles, Václav Havel, Oldřich Daněk, Jiří SuchýTato diplomová práce se zabývá tématem pokoušení ve třech českých dramatech ze 70. a 80. let 20. století, jež jsou inspirována faustovskou legendou. Hry představují odlišné modely, jakými se dobové drama s tématem vyrovnávalo. Práce se zaměřuje na princip zla a jeho fungování. Pokoušení zlem nazývá mefistofelským sváděním, přičemž ve vybraných textech analyzuje jeho dramatické ztvárnění. Práce popisuje fungování mechanismu zla a sleduje, jak jsou hrdinové dramat zlem pokoušeni, a také jak se pod tímto vlivem mění jejich jednání a chování. Diplomová práce uvádí moc zla do jejího širšího významového kontextu "vyšší moci". Práce se věnuje souvislostem mezi dvěma vyššími mocemi: mocí zla a totalitní mocí. V tomto popisu obou mocí vychází ze společensko-historického kontextu a života autorů. Analýzou, komparací a popisem těchto skutečností reflektuje princip mefistofelské svádění, tj. pokoušení člověka zlem, v jeho existenciálním rozměru. KLÍČOVÁ SLOVA pokušení, ďábel, mefistofelské svádění, postava, princip zla, drama, Faust, Mefistofeles, Václav Havel, Oldřich Daněk, Jiří Suchý
This master thesis deals with the topic of temptation in three Czech Theatrical Dramas of the 1970's and 1980's, inspired by the legend of Faust. These dramatic works represent different model approaches of dealing with such a topic. Thesis focuses on the principle of evil and its functioning. The temptation by Devil is therefore defined as Mephistophelian seduction, which occurs in drama plays selected as a subject of this thesis. The thesis analyzes and describes Mephistophelian seduction and its realization in theatrical dramas. Thesis elaborates the mechanism of evil principle and examines how the main protagonists are influenced in their acting and behaviour by this power. This thesis brings the power of evil into the wider context of "higher power" and describes relations between the power of evil and totalitarian power. On this base the historical and political context of the lives of the authors is considered as an important element. Based on comparison of all these aspects the principle of Mephistophelian seduction is reflected within its existential dimension. KEYWORDS Temptation, Devil, Mephistophelian seduction, protagonist, evil principle, drama, Faust, Mephistopheles, Václav Havel, Oldřich Daněk, Jiří Suchý